A38-tól a Zeneakadémiáig

Független és maximálisan szubjektív koncertbeszámolók, interjúk, miegymás. Néha egy-egy komolyzenei téma, mindez teljesen rendszertelenül. Ha két hónapig nincs egy poszt se, aztán egy héten belül jön kettő, ne lepődj meg, ez a blog így működik :)

Címkék

30y (5)
(1) a38 (6) acidbenci (1) ajánló (18) akvárium klub (2) alias (1) amen (1) amorf lovagok (1) amorf ördögök (1) amor ördögök (1) anez (2) annabarbi (1) anselmo crew (1) audio-szelfi (1) az zenekar (1) a kutya vacsorája (7) babarci bulcsú (1) backpackers spring festival (1) bad religion (1) baksa soós attila (2) balaton (2) balaton és méhes marietta (1) baltazár színház (1) barba negra music club (1) bardo (1) bartók béla (1) beatles emlékest (1) behavazott plusz minusz (1) bélaműhely (2) belga (1) ben frost (1) bérczesi róbert (7) bever (1) billy idol (1) billy talent (1) biorobot (7) birkaember (1) black out (1) blahalouisiana (2) bob geldof (1) bogaras szuperegyüttes (1) bogoz (1) bohemian betyars (8) boogie mamma (6) bors (4) braindogs (2) brautigam gábor (1) bréma (1) budapesti fesztiválzenekar (2) cabaret (1) calcium (1) catsandox (1) charlie winston (1) che sudaka (1) circus hungaricus (1) code civil (1) colombre band (14) colorstar (1) col legno (1) compagnie malabar (2) concerto budapest (1) cowbox junkies (1) creep (1) crescendo (3) csaknekedkislány (1) csalamádé fesztivál (1) császári gergely (2) császári pillanatművek (1) csaszi (1) csaszi pillanatművek (1) cseh tamás emlékest (1) cserkúthy balázs (1) csibor (2) csókolom (1) dal (1) dalpremier (8) darvas benedek (1) das lied von der erde (1) depeche mode (1) depresszió (1) derültégből (1) dévényi ádám és az átmeneti kabát (1) dióssy ákos (1) diszkrét báj (1) dózsa györgy (1) drastik putto (5) edda (1) egyetlen hajléktalan (1) egyszer volt (1) ék (1) eklektika (1) elefánt (5) elevenkert (2) eleven hold (4) emléxel? (1) ep-premier (5) erik sumo band (6) erkel ferenc (1) esti kornél (1) európa kiadó (6) évforduló (2) ezer erdő (1) faith no more (1) fedélzetre (1) fekete város (1) felső tízezer (1) fesztivál (40) fezen (1) fishing on orfű (14) fleming (1) flogging molly (1) fran palermo (1) frenk (3) frozen steak (1) galapagos (1) gesztivál (1) geszti péter (1) giulia este otthon marad (1) giuseppe di stefano (1) gm49 (1) gödör (10) gödör kemping (1) gogol bordello (1) gombocz bence (1) goran bregovic (1) gorillaz sound system (1) grabanc (1) grammnyi lélek (1) grb (1) guns n roses (1) gustav mahler (1) gutting revue (2) gwar (1) gyík zenekar (8) halál orgazmus (4) hamburgerkovács (1) hang-art (1) hangácsi márton (1) hangmás (3) haydamaky (1) hetedik ég (2) hey honey (1) hiperkarma (17) hisztéria (1) hobo (5) hobo blues band (1) hóember (1) hurts (1) húsevő (1) ian siegal (2) illuzio (8) indigó utca (1) innergarden (3) inspector cluzo (1) interjú (94) interjú middlemist red (1) intim torna illegál (26) irie maffia (1) irie rocktrio (1) isten háta mögött (1) jimlemon (2) jóindulat (1) judas priest (1) juhász tomi vaklárma (1) junkies (5) jurij (2) kafkaz (2) kákettők (2) kalef (1) kamikaze scotsmen (1) kapolcs (3) kapunyió (1) kardos horváth jános (2) kasabian (1) kaukazus (4) kékszakállú herceg vára (1) kék nyúl hammond band (2) kelet nyugat (1) kéményseprők (1) kenedi (1) kerekdomb (1) kettős tamás (2) kettő kettő tánczenekar (1) kézi chopin (4) kickout (1) kilian (1) kiscsillag (8) kísérlet (1) kispál andrás (2) kispál és a borz (15) kistehén (4) klippremier (14) kolorádó (1) komoly (11) koncert (49) kontrolaltr (4) kontrollzé (3) konyharegény (1) korai öröm (2) korinn (1) kosbor (1) kovács kati és a qualitons (2) kowalsky meg a vega (2) központ (1) krea7ív (1) kubalibre (7) kultúrfürdő (1) kultur shock (1) laár andrás (1) la fanfare en pétard (1) lemez (32) lemezpremeir (2) lemezpremiel (1) lemezpremier (13) leningrad (2) lennonádé (1) lensky mob (1) les hurlements d leo (1) le debout sur le zinc (1) lista (4) little g weevil (1) live large (1) long play 33 1/3 (1) lovasi andrás (3) lyapis trubetskoy (1) madness (1) madrapur (1) magashegyi underground (7) magic mosquitoz (1) magyar császári pillanatművek (1) magyar dal napja (1) magyar rádió szimfonik live (1) malacka és a tahó (2) malter ego (1) manökken proletarz (7) mantra porno (2) manu chao la ventura (1) marge (1) maria callas (1) marlboro man (3) maróti dániel (1) maszkura (5) mavanama (1) melodisztik (1) menhely (1) menyhárt jenő (1) mesekaszinó (5) metropolita (1) mezítláb (1) mihalik ábel (2) millenáris (2) mindenkinek igaza van (1) mocsok 1 kölykök (4) mono (1) monostorapáti (1) morrisons (1) motörhead (1) müller péter (1) müller péter sziámi (8) mulligan (3) mumford and sons (1) muse (1) művészetek palotája (8) művészetek völgye (8) my bloody valentine (1) n&sk (1) nemereszt (4) nemes andrás (1) nemjuci (1) nesze zen (1) nevem senki (2) nick cave (1) nils (3) no seatbeltz (3) nyereményjáték (11) óbudai kulturális (1) omega (1) opera (8) óriás (2) osonó poszáták (1) óvodakert (2) paganza (3) pajor tamás (1) palya bea (2) pál utcai fiúk (9) panírozott barikák (3) papp lászló sportaréna (1) parov stelar band (1) paso (2) péterfy bori & love band (2) peter bjorn & john (1) péter dávid (1) peter ogi (2) petruska andrás (10) picsába az űrhajókkal (1) piramis (1) plastic heaven (1) pluto (13) podlovics péter (1) ponyvalegény (1) porondszínház (1) premier (2) presszó tangó libidó (5) psycho mutants (1) public image limited (1) püspöki péter (2) puszi (2) quimby (12) r33 (2) rackajam (2) ráday kupola (1) rájátszás (1) redred (1) red hot chili peppers (1) renée (1) révész sándor (2) riccardo chailly (1) ricsárdgír (1) rigoletto (1) ripoff raskolnikov (1) rocklitera (1) roots & routes (1) rotfront (2) run over dogs (2) sajnarana (1) sajnosbatár (1) sajnos batár (1) scorpions (1) scout niblett (1) shima (1) shortbus circus (1) simple resistance (1) siniak (1) ska cubano (1) ska p (2) skyhős (1) soerii & poolek (3) sonar (1) spaceshit (1) staff benda bilili (2) stereomilk (4) stukker (2) sweet jane (1) szabad az á (2) szabó balázs (1) szabó balázs bandája (7) szabó benedek és a galaxisok (2) szalonna és bandája (1) szeder (3) szegedi marci (1) szekeres andrás (4) szeparé (3) sziget (14) szilárd (2) szimpla kert (1) szívbemarkoló (1) tai chi teacher (12) takáts eszter (2) takáts eszter beat band (1) take it easy hospital (1) taliándörögd (5) tango with me (1) tankcsapda (1) taxi (1) therapy? (1) the arbat (1) the bits (1) the gomb (1) the hives (1) the kilimanjaro darjkazz ensemble (1) the rolling stones (1) the stripped (1) the twist (1) tintás barnes (1) titanic filmfesztivál (1) tommy emmanuel (1) tom waits (1) törzs (3) tosca (1) tóth bálint (1) tövisházi ambrus (1) toy dolls (1) tükezoo (1) tündértantra (1) tű fokán (3) tv manci (2) ubikfarm (1) újrh (1) üllői úti fuck (1) umami fétis (1) uriah heep (1) űrlénykirály (1) utcazenész (2) vadszamarak (1) varga livius (1) vasárnapi gyerekek (3) velőrózsák (2) velőrózsák zenekar (6) verdi (1) verőköltő (1) veszprémi utcazene (1) vhk (1) világveleje (3) világveleje nyár (2) virtuózok (1) vodku (1) volt (3) wakachuka (6) wasabi kht (1) yellow spots (7) zaják és társa (3) zakopower (1) zarathustra (1) zeneakadémia (1) zeropozitive (1) zoo (1) zselenszky (6) Címkefelhő

Mi a Nagyferó, mi a Gazember? – Beatrice-koncertbeszámoló és zenekartörténeti áttekintés

2015.01.31. 20:02 - L. D.

Pintér Gergő vendégposztja 

Január 24-én tartotta a Beatrice az évnyitó koncertjét a Jozefina Blues Bellben. A koncert különlegessége az volt, hogy meghívták vendégnek Waszlavik (Gazember Petőfi Velorex Ullmann Mónika Szabadcsapat …) László Kelet- és Összeurópai Rocksámánt, a zenekar egyik korszakának meghatározó tagját.

waszlavik0.jpg

Ahhoz, hogy érthetően tudjak mesélni erről a koncertről, illetve arról, hogy ez miért olyan nagy szám, először egy másik kérdésről kell beszélni:

Mi a Beatrice?

Legalábbis számomra mit jelent. A tárgyalást megkönnyíti, ha kicsit másképp tesszük föl a kérdést: Mi a Nagyferó? Így egyben, mint jelenségkör. Ki fog derülni, hogy miért.

Nulladik megközelítésben: Nagy Feró népszerű televízióműsorok szereplője, vagyis definíció szerint egy celeb.

Ha kicsit gondolkozunk azon, hogyan is lett celeb, eljutunk az első megközelítéshez: Nagy Feró dalszerző, énekes, a 8 óra munka és a Boldog szép napok című slágerek szerzője és előadója.

Második megközelítésben eszünkbe jut a Nagyvárosi farkas, a Pancsoló kislány, Utálom az egész 20. századot, és csupán a leghíresebb dalok ismeretében is széles műfaji-stílusbeli kavalkádban találjuk magunkat.

Ennél is továbbmenve : Gyere kislány gyere, ős-Bikini, Hamlet, István a király, kinek melyik mit mond. Nagy Feró kisebb-nagyobb körökben ismert zenei művei széles skálán mozognak a diszkótól a punkig, Bizottság stílusú „undorgrundtól” a nemzeti, motoros rockig, fekete bárányságtól a rockoperáig. Nagy Feró ezeken felül fontos háttérszereplője is a magyar rock and rollnak. Ő léptette föl először a Bizottság zenekart nagyobb közönség előtt, de tíz évvel később a Kispál és a Borz első lemezének megjelenését is Nagy Feró patronálta. Rockzenei témájú rádió- és televízió-műsorokat is vezetett (Garázs, Rockkalapács).

Nézzük meg nagyvonalakban, mindez hogy áll össze. (Részletes történet pl. a Beatrice honlapján, vagy Nagy Feró illetve Gazember visszaemlékezős könyveiben.)

Diszkós Beatrice: Néhány 60-as évekbeli zenei próbálkozás után a 70-es években Nagy Feró a Beatrice nevű lányzenekarhoz csatlakozott. Állítólag fogadtak egy barátjával, hogy meghódítja a zenekar egyik alapítóját, Csuka Mónikát, aki hamarosan Feró felesége lett.

Gyere, kislány, gyere:

Punkos Beatrice: A Beatricéből a lányok fokozatosan eltűntek, a 70-es évek végére összeállt új zenekar a Ramones és az AC/DC zenei vonalát követte. Ebben az időszakban lett Nagy Feró „A Nemzet Csótánya”, bevonták az útlevelét, erősen korlátozták a Beatrice fellépési lehetőségeit – bár az Omegával és az LGT-vel közös turné is ebben az időszakban volt.  Ebben az időben született punk-slágerek: Nagyvárosi farkas, Motorizált nemzedék, Nem kell, Angyalföld, Jerikó, Katicabogárka és sorolhatnám még.

Nagyvárosi farkas (a borítókép ellenére ez nem 1998-as koncertfelvétel):

Minek él az olyan. Fényes Szabolcs és Szenes Iván írta a Beatricének, itt elmeséli Feró a történetét, eljátssza az eredetit is (a Beatrice dal 5:40-nél kezdődik):

Nem kell, Fekete bárányok koncert (v.ö. Nem kell olyan Isten, István a király):

 

 

És egy jól szóló lemez régi felvételekből, a Betiltott dalok, ha valaki többet szeretne hallgatni ebből az időszakból:

Gazember és a Beatrice: A következő, a 24-i koncert szempontjából legfontosabb Beatrice korszak Waszlavik Gazember Lászlóhoz kötődik. Gazember a Bizottság zenekar alapító tagja, de onnan hamar kirúgták, aztán a Vágtázó Halottkémekben is eltöltött némi időt. Nagy Ferónak adott egy kazettát, így jutott el Feróhoz a Bizottság zenéje, így lett a Bizottság a Fekete Bárányok koncert előzenekara 1980-ban (Fekete Bárányok: Beatrice, Hobó Blues Band, P.Mobil). Gazembert pedig Feró meghívta a Beatricébe, és ott megvalósíthatta azokat a dalait, amik a Bizottságnak nem kellettek. Sokak szerint ez a Beatrice legjobb időszaka, én is így gondolom.

Ennek ellenére a Beatrice koncerteken ezek a dalok egyáltalán nem szerepelnek. A nemrég megjelent Betiltott dalok II. – Tudományos rockizmus című lemezen ebből az időszakból származó, meglehetősen rossz minőségű koncertfelvételek hallhatók 80-81-ből. Jobb minőségben ezek a dalok nem maradtak fenn, így ez a lemez hiánypótló. Ezeken a koncertek a dalok között külön kis műsorok voltak: műbalhék, kitüntetés Kis Gazember díjjal, zenekarvezetői barack, székfoglaló beszédek. A lemez nagy érdeme, hogy híven tükrözi ezt a hangulatot.

Külön kiemelném az Európa szvitet, aminek a sorai a mostanában gyakori tüntetések kapcsán is eszembe szoktak jutni. „Üres jelszavakkal löktél a sorba…”

Az alábbi dalok Gazember szerzeményei, akkor is, ha Nagy Feró énekli. Gazember szintetizátoron játszik.

Waszlavik expozéja, Itt a tavasz, feloszlott a köd:

Rendes ember:

Elkapott a gépszíj, húz a daráló foga:

Ős-Bikini: A Beatrice 1981-ben feloszlott, lényegében ellehetetlenítették a zenekar működését. Nagy Feró, Vedres Joe és Németh Alajos alapítottak egy új zenekart Bikini néven. A zene és a szövegek szürrealitása a Bizottsággal vetekszik, két megjelent lemezük – Hova lett, 20. századi híradó – a legavantgárdabb és egyúttal a legenergikusabb magyar lemezek. Hihetetlen a ritmus, a zenei megoldások, a dalszövegek, gyerekdal-feldolgozások. Nagy Feró több dalban szaxofonon is játszik. Meg szájharmonikán. Ez a Bikini (a későbbitől megkülönböztetve Ős-Bikininek szokták nevezni) 1985-ig működött, ekkor Nagy Feró kiszállt és D. Nagy Lajos lett a zenekar énekese, teljesen új repertoárral, teljesen más zenei stílusban. Érdemes megemlíteni, hogy a későbbi Bikini több slágerét is Nagy Feró írta (Fagyi, Mielőtt végleg elmegyek).

A zenekar üzenete:

Viva Carramba!

Gyermekmese:

Medvetánc (koncert):

99-es visszatérés koncert:

Hamlet: Nagy Feró írt a Hamletből egy rockoperát, amely néhány előadást élt meg a 80-as évek közepén. A zenéje csodálatos és zseniális, a Beatrice és az Ős-Bikini minden erényét magán hordozza, a szöveg nagyrészt a Hamlet szövegéből van összeollózva. Megjelent bakelit lemezen, van kis és nagylemez változata, de sajnos sok dal hiányzik a nagylemezről is az előadások anyagához képest, többek között Waszlavik Gazember (a halott király szelleme, majd pedig a színészkirály) dalai. A színpadi előadás még több próbát és előadást igényelt volna, mire kiforrja magát, sok volt a technikai nehézség is.

Kislemez klip:

 

 

Vérgyilkolás (Claudius – Kaszás Attila, Hamlet – Nagy Feró):

Nagy Feró korábban is szerepelt rockoperában, az István a királyban, mégpedig Koppány oldalán: ő volt Laborc, amíg egy szerencsétlenül sikerült lánykérést követően ki nem végezték. A forgatókönyv nem véletlenül rendelkezett így Laborc sorsa felől: állítólag az alkotók féltek tőle, hogy Nagy Feró szereplése miatt betilthatják az egész projektet, ezért titokban tartották, Nagy Feró jeleneteit sötétben vették föl, hogy még a stáb sem tudja, hogy ő az. Később a Hairben is játszott Bergerként a Rockszínházzal.

Későbbi Beatrice: 1987-ben újraalakult a Beatrice, és több-kevesebb megszakításokkal, inkább több, mint kevesebb tagcserével azóta is aktívan működik. A 80-as évek végén, 90-es évek elején írták a legismertebb slágereiket: 8 óra munka, Boldog szép napok, Utálom az egész 20. századot, úttörődal-feldolgozások. Később a nemzeti rock hősei lettek. 

Piros, fehér, zöld:

Felkelő nap háza (Nagy Feró és a Kormorán, magyar szöveg: Bródy János):

Psalmus hungaricus (Nagy Feró – Dsida Jenő):

Ezen a ponton jegyezzük meg Nagy Feró eddig nem említett, elvitathatatlan érdemét, hogy állati jó hangja van.

A jelenlegi Beatrice felállás 2010-ben állt össze, három fiatal és profi zenész kíséri Nagy Ferót: Laczik Fecó (basszusgitár), Nagy Hunor Attila (dob) és Magasvári Viktor (gitár). Szemlátomást az egész zenekar nagyon élvezi, amit csinál. Első sorban klubokban, fesztiválokon lehet őket meghallgatni. A Jozefinában mostanában havonta játszanak. A koncertjeiket már nem uralják a részeg szkínhedek, akik majd leütik a többieket a zászlórúddal (Árpád sávos illetve trikolór), a zenekar repertoárja pedig lényegében átfogja a 37 évet. Szerepelnek a régi punkos dalok, a későbbi slágerek, néhány magyarsággal foglalkozó dal is, és – legnagyobb örömömre – az Ős-Bikini hagyatékát sem hanyagolják. A fenti történeti áttekintésből tehát csak a gazemberes időszak és a Hamlet a hiánycikk (és persze a diszkós Beatrice, de van rá példa, hogy a Gyere kislány gyere becsúszik a műsorba).

A 24-i koncert különlegessége tehát az volt, hogy a gazemberes időszak dalai is sorra kerültek. Illetve ennél több, de ehhez még egy kis kitérőt kell tennünk: Mi a Gazember? Mint azt nyilván kitaláltátok, Gazember is egy jelenségkör összefoglaló neve.

Gazember: Waszlavik (itt sok név következik, ld. a cikk elején) László a Fazekas Gimnázium matektagozatát követően Lembergbe ment számítástechnikát tanulni a 70-es években, onnan hazatérve Magyarország egyik első programozójaként műszaki fordítással foglalkozott. A hírhedt dunakanyari neodadaista művészvilágba csöppent bele. A már említett Bizottság, VHK és Beatrice tagságokat követően megalapította a Csiga-biga együttest, amelyben néha egyedül, néha Nagy Feróval vagy vokálos lányok közreműködésével koncertezett (vigyázat, nagyon rossz minőségben megmaradt nagyon jó zenék következnek):

Guernica:

Anyám azt mondta:

Hála Istennek stoppot kaptam:

Mit kell tudnia Önnek:

A korai Csiga-biga koncertek jó alkalmak voltak egy-egy titkos Beatrice összeállásra is.

Később Gazember elektronikusan, szintetizátorral készítette a dalait, amelyek műfaja teljesen mértékben meghatározhatatlan, magyar népzene, punk és tömény szürrealizmus keveréke. Mintegy ars poetica, amit megfogalmazott, amikor Nagy Feróval Ausztriában turnézott: „A Kelet- és Összeurópai Rocksámán felkeresi Bécset a nyugati kultúra megtisztítása végett.” Amit Gazember elkezdett, az tulajdonképpen valamiféle világzene, csak ez a műfaj később nem ilyen irányban fejlődött tovább. Hagyományőrző avantgárd. 

Hier ist mein Auto (klip):

Halló, itt Budakalász:

Egy rózsaszínű káddal, Falu végén (koncert):

Az utóbbi években elsősorban népdalokat hallhatunk Gazembertől, harmonikán előadva. A szentendrei Gőzhajóban rendszeresen játszik, de föllépett már a Kárpátia előzenekaraként is néhányszor. A Kerekes Band is játssza néhány dalát, Gazember vendégszereplésével. A 2006-os tüntetéseken a Kossuth-tér Induló szerzőjeként vált ismertté, ezt egy 1849-es erdélyi huszárnóta dallamára írta. Részt vesz népzenei és hagyományőrző kiadványok felvételében és szerkesztésében, huszártalálkozókon is játszik.

Érdemes megemlíteni Gazember természet közeli életmódját és ezermesterségét is, ezekkel kapcsolatban is érdekes, Waszlavik-zenével kísért videókat lehet találni a honlapján.

2014 őszén a 8. kerületi Gólya meghívására tartott „hagyományos” Waszlavik koncertet, klipvetítéssel, meséléssel – és persze hatalmas sikerrel. Eredeti előadásban hallhattuk a Budakalászt, a Hejj halászokat és még sok szép dalt – én valójában akkor először.

waszlavik1.jpg

És most elérkeztünk a január 24-i koncerthez. A történeti háttér ismeretében már nem szorul magyarázatra, miért volt ez olyan nagy szám. A Jozefina sok ember befogadására képes, mégis családias, kellemes hangulatú rockkocsma. A koncert is elég személyes, közvetlen volt, spontán történésekkel, beszélgetéssel. Ez az első koncert, amikor megbántam, hogy nem vittem magammal hangfelvevőt: csupán a számok közötti események rögzítése miatt is megérte volna, de az egész koncert egy szép és hallgatásra érdemes emlék lenne.

Az első blokkban is sok kellemes meglepetés ért, lényegében punkos blokkot játszottak: Nem kell, Nagyvárosi farkas, és sok Ős-Bikini dal is szerepelt, a Medvetánc is. A Felkelőnap háza volt az a dal, amire egyáltalán nem számítottam. Feró most is tud énekelni, csak nem mindig csinálja.

Aztán következett a waszlavikos blokk. Ezt némi átszerelési szünet előzte meg, beüzemelték Gazember szintetizátorát és egy második gitáros is csatlakozott a zenekarhoz. A műsor hosszabb beszélgetésekkel megszakítva ment, Nagy Feró minden dal előtt fölolvasta a szöveget (amit Gazember írt annak idején), és meginterjúvolta Gazembert, mi a véleménye róla ennyi idő távlatából. Szórakoztató műsor volt, mindenki szakadt a röhögéstől, de volt egy nagyon erős őszintesége az egésznek, ahogy Gazember pironkodva magyarázta, hogy ezek amolyan kamaszkori gondolatok.

waszlavik2.jpg

A blokk természetesen Waszlavik expozéjával indult, ez a felvételekről ismert változatoknál hosszabb volt és izgalmasabb – ha lett volna nálam felvevő, idézném. Ezt követően jöttek a jobbnál jobb dalok, amik ki tudja, mikor voltak utoljára hallhatóak koncerten: Itt a tavasz, Elkapott a gépszíj, Rendes ember, Meditáció II. Ez utóbbi dalt, amely egy vonatnak és az alatta fekvő embernek a kapcsolatát dolgozza fel, József Attila emlékére írta Gazember, és a felkonferálásban megemlékezett Bada Dadáról is.

A waszlavikos blokk keretében sorra kerültek Gazember későbbi dalai is, a Hier ist mein Auto, Rózsaszínű káddal. Ezek persze a waszlavikos Beatrice korszaknál későbbi szerzemények, de jól állt a zenekarnak. Úgy tűnik, a zenészek nagy élvezettel játsszák Gazember dalait – a Kerekes Band videókról is ez sugárzik. A blokk végén Gazember népdalokat adott elő harmonikán, és a közönség kérésére a Budakalászt is eljátszotta. A közönségből előkerült egy régi Waszlavik kislemez is, ez Nagy Ferót és Gazembert is meglepte, ugyanis nekik sincsen meg.

waszlavik3.jpg

Ezt követően Nagy Feró bejelentése, miszerint most visszatérünk a popzenéhez, a közönség nem tetszését váltotta ki. Azért mégiscsak végigugrálták az emberek a 8 óra munkát, a Boldog szép napokat, elhangzott az Utálom az egész 20. századot és néhány Nagy Feró által írt nem-ős Bikini dal is, de érződött, hogy ez csak levezetés, a nagy esemény már lezajlott.

Zárszóként elmondom, hogy ezt a cikket nem kritikai célzattal írtam, inkább rajongói szemszögből. A célom az volt, hogy a január 24-i koncert apropóján tömören bemutassam két alkotó, zenész sokoldalúságát és immár 35 évre visszanyúló kapcsolatát. Nagy Feró egyoldalúan közismert, Gazember pedig még úgy sem. 69 illetve 63 évesek. Természetesen van mit kritizálni is rajtuk, de ez szerintem eltörpül a nagyközönség számára ismeretlen zsenialitásukhoz képest. Nem értem például Nagy Feró nyakában a vastag aranykeresztet, szerintem nem illik a baboskendőhöz, én nem vennék föl ilyet Beatrice koncertre. De ez Feró magánügye, mint ahogy az is, hogy hogyan kezeli a mai világ, a média kihívásait, mereven elzárkózik tőle, vagy részt vesz benne? Ha elzárkózik, akkor még eggyel több értelmes embertől megfosztja a tévénézőket.

(A képek a próbán készültek.)

A bejegyzés trackback címe:

http://ldkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr287120319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tajbor77 2015.02.05. 21:42:27

Régi Waszlavik rajongóként - több, mint 15 éves múlt - örültem a posztnak. Megvannak a Csigabiga számok is... :)

fanzine 2015.03.29. 13:57:28

A "Későbbi Beatrice" korszakolására kíváncsi lettem volna, hogy azt sikerül-e objektíven :) bár a zenekarilag érdemleges dolgok nagyjából benne vannak (a talán fontosabb kiválásokat, tagcseréket leszámítva).
A kilencvenes évek végéig nagyon szerettem a Ricét, de sosem gondoltam, hogy jó hangja lenne Ferónak. Sőt gyakran kiderült koncerteken, hogy nem bírja kiénekelni a saját dalaikat. Arról nem ír a könyvében, hogy képezte volna a hangját - vagy nagyon nem emlékszem rá, vagy nem vágna bele az imidzsbe -, így nem is csodálkozom, de Feró előadó(művésznek)-nak remek inkább, nem énekesnek, szerintem.