A38-tól a Zeneakadémiáig

Független és maximálisan szubjektív koncertbeszámolók, interjúk, miegymás. Néha egy-egy komolyzenei téma, mindez teljesen rendszertelenül. Ha két hónapig nincs egy poszt se, aztán egy héten belül jön kettő, ne lepődj meg, ez a blog így működik :)

Címkék

30y (5)
(1) a38 (6) acidbenci (1) ajánló (18) akvárium klub (2) alias (1) amen (1) amorf lovagok (1) amorf ördögök (1) amor ördögök (1) andfriends (1) anez (2) annabarbi (1) anselmo crew (1) audio-szelfi (1) aurevoir (1) az zenekar (1) a kutya vacsorája (7) babarci bulcsú (2) backpackers spring festival (1) bad religion (1) baksa soós attila (2) balaton (2) balaton és méhes marietta (1) baltazár színház (1) bánkitó (1) barba negra music club (1) bardo (1) bartók béla (1) beatles emlékest (1) behavazott plusz minusz (1) bélaműhely (2) belga (1) belvárosi betyárok (1) ben frost (1) bérczesi róbert (7) bever (1) billy idol (1) billy talent (1) biorobot (7) birkaember (1) black out (1) blahalouisiana (2) bob geldof (1) bogaras szuperegyüttes (1) bogoz (1) bohemian betyars (9) boogie mamma (6) bors (5) braindogs (2) brautigam gábor (1) bréma (1) budapesti fesztiválzenekar (2) cabaret (1) calcium (1) campus (1) cappuccino (1) catsandox (1) charlie winston (1) che sudaka (1) circus hungaricus (1) code civil (1) colombre band (16) colorstar (1) col legno (1) compagnie malabar (2) concerto budapest (1) cowbox junkies (1) creep (1) crescendo (3) csaknekedkislány (1) csalamádé fesztivál (1) császári gergely (2) császári pillanatművek (1) csaszi (1) csaszi pillanatművek (1) cseh tamás emlékest (1) cserkúthy balázs (1) csibor (2) csókolom (1) dal (2) dalpremier (9) darvas benedek (1) das lied von der erde (1) depeche mode (1) depresszió (1) derültégből (1) dévényi ádám és az átmeneti kabát (1) dióssy ákos (1) diszkrét báj (1) dózsa györgy (1) drastik putto (5) edda (1) efott (1) egyetlen hajléktalan (1) egyszer volt (1) ék (1) eklektika (1) elefánt (6) elevenkert (2) eleven hold (4) emléxel? (1) ep-premier (6) erik sumo band (6) erkel ferenc (1) esti kornél (1) európa kiadó (6) évforduló (2) ezer erdő (1) faith no more (1) fedélzetre (1) fekete város (1) felső tízezer (2) feszteger (1) fesztivál (43) fezen (1) fishing on orfű (16) fleming (1) flogging molly (1) fran palermo (1) frenk (3) frozen steak (1) galapagos (1) gesztivál (1) geszti péter (1) giulia este otthon marad (1) giuseppe di stefano (1) gm49 (1) gödör (10) gödör kemping (1) gogol bordello (1) gombocz bence (1) goran bregovic (1) gorillaz sound system (1) grabanc (1) grammnyi lélek (1) grb (1) guns n roses (1) gustav mahler (1) gutting revue (2) gwar (1) gyík zenekar (10) halál orgazmus (5) hamburgerkovács (1) hang-art (1) hangácsi márton (2) hangmás (4) haydamaky (1) hetedik ég (3) hey honey (1) hiperkarma (18) hisztéria (1) hobo (5) hobo blues band (1) hóember (1) hurts (1) húsevő (1) ian siegal (2) illuzio (9) indigó utca (1) innergarden (4) inspector cluzo (1) interjú (95) interjú middlemist red (1) intim torna illegál (26) irie maffia (1) irie rocktrio (1) isten háta mögött (1) jimlemon (2) jóindulat (1) judas priest (1) juhász tomi vaklárma (3) junkies (5) jurij (2) kafkaz (2) kákettők (2) kalef (1) kamikaze scotsmen (1) kapolcs (3) kapunyió (1) kardos horváth jános (2) kasabian (1) kaukazus (4) kékszakállú herceg vára (1) kék nyúl hammond band (2) kelet nyugat (1) kéményseprők (1) kenedi (1) kerekdomb (2) kettős tamás (2) kettő kettő tánczenekar (1) kézi chopin (4) kickout (1) kilian (1) kiscsillag (8) kísérlet (1) kispál andrás (2) kispál és a borz (16) kistehén (4) klippremier (16) kolorádó (2) kolozsvári magyar napok (1) költészet napja (1) komoly (11) koncert (50) kontrolaltr (4) kontrollzé (3) konyharegény (1) korai öröm (2) korinn (2) kórusok éjszakája (1) kosbor (1) kovács kati és a qualitons (2) kowalsky meg a vega (2) központ (1) krea7ív (1) kubalibre (8) kultúrfürdő (1) kultur shock (1) kvíz (1) laár andrás (1) la fanfare en pétard (1) lemez (34) lemezpremeir (2) lemezpremiel (1) lemezpremier (13) leningrad (2) lennonádé (1) lensky mob (1) les hurlements d leo (1) le debout sur le zinc (1) lista (4) little g weevil (1) live large (1) lóci játszik (1) long play 33 1/3 (1) lovasi andrás (4) lyapis trubetskoy (1) madness (1) madrapur (1) magashegyi underground (7) magic mosquitoz (1) magyar császári pillanatművek (1) magyar dal napja (1) magyar rádió szimfonik live (1) malacka és a tahó (2) malomfesztivál (1) malter ego (1) manökken proletarz (8) mantra porno (2) manu chao la ventura (1) marge (1) maria callas (1) marlboro man (3) maróti dániel (1) maszkura (5) mavanama (1) melodisztik (1) menhely (1) menyhárt jenő (1) mesekaszinó (6) metropolita (1) mezítláb (1) mihalik ábel (2) millenáris (2) mindenkinek igaza van (1) mocsok 1 kölykök (4) mono (1) monostorapáti (1) mörk (1) morrisons (1) motörhead (1) müller péter (1) müller péter sziámi (9) mulligan (3) mumford and sons (1) muse (1) művészetek palotája (8) művészetek völgye (9) muzsik és volkova (1) my bloody valentine (1) n&sk (1) negyvenkettő (1) nemereszt (4) nemes andrás (1) nemjuci (1) nesze zen (1) nevem senki (2) nick cave (1) nils (3) no seatbeltz (3) nunki bay starship (1) nyereményjáték (11) óbudai kulturális (1) omega (1) opera (8) ördögkatlan (1) óriás (2) örvényeshegy piknik (1) osonó poszáták (1) óvodakert (2) paganza (3) pajor tamás (1) palya bea (2) pál utcai fiúk (9) panírozott barikák (3) papp lászló sportaréna (1) parov stelar band (1) paso (2) péterfy bori & love band (2) peter bjorn & john (1) péter dávid (1) peter ogi (2) petruska andrás (10) picsába az űrhajókkal (1) piramis (1) plastic heaven (1) platon karataev (1) pluto (13) podlovics péter (1) ponyvalegény (1) porondszínház (1) premier (2) presszó tangó libidó (5) psycho mutants (1) public image limited (1) püspöki péter (2) puszi (2) quimby (12) r33 (2) rackajam (2) ráday kupola (1) rájátszás (1) random trip (1) redred (1) red hot chili peppers (1) renée (1) révész sándor (3) riccardo chailly (1) ricsárdgír (1) rigoletto (1) ripoff raskolnikov (1) rocklitera (1) roots & routes (1) rotfront (2) run over dogs (2) sajnarana (1) sajnosbatár (1) sajnos batár (1) scorpions (1) scout niblett (1) shima (1) shortbus circus (1) simple resistance (1) siniak (1) ska cubano (1) ska p (2) skyhős (1) soerii & poolek (3) sonar (1) spaceshit (1) staff benda bilili (2) stereomilk (4) stukker (2) sweet jane (1) szabad az á (2) szabó balázs (1) szabó balázs bandája (7) szabó benedek és a galaxisok (3) szalonna és bandája (1) szeder (3) szegedi marci (1) szekeres andrás (4) szeparé (3) sziget (15) szilárd (2) szimpla kert (1) szívbemarkoló (1) tai chi teacher (12) takáts eszter (3) takáts eszter beat band (1) take it easy hospital (1) taliándörögd (5) tango with me (1) tankcsapda (1) taxi (1) therapy? (1) the arbat (1) the bits (1) the gomb (1) the hives (1) the kilimanjaro darjkazz ensemble (1) the rolling stones (1) the stripped (1) the twist (1) tintás barnes (1) titanic filmfesztivál (1) tommy emmanuel (1) tom waits (1) törzs (3) tosca (1) tóth bálint (1) tövisházi ambrus (1) toy dolls (1) tükezoo (1) tündértantra (1) tű fokán (3) tv manci (2) ubikfarm (3) újrh (1) üllői úti fuck (1) umami fétis (2) uriah heep (1) űrlénykirály (2) utcazenész (2) vadszamarak (1) váray lászló (2) varga livius (1) vasárnapi gyerekek (3) velőrózsák (2) velőrózsák zenekar (6) verdi (1) verőköltő (1) veszprémi utcazene (2) vhk (1) világveleje (3) világveleje nyár (2) virtuózok (1) vodku (1) volt (4) wakachuka (7) wasabi kht (1) yellow spots (7) zaják és társa (3) zakopower (1) zarathustra (1) zeneakadémia (1) zeropozitive (1) zoo (1) zselenszky (7) Címkefelhő

Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára (Magyar Állami Operaház, 2009.10.11)

2010.01.05. 00:00 - .:S.M:.

Címkék: opera komoly bartók béla kékszakállú herceg vára

Judit: Vizin Viktória

Kékszakállú: Szabó Bálint

Karmester: Fischer Ádám

Rendező: Hartmut Schörghofer

Bartók Béla operáját egy este két alkalommal játszották az Operában. A koncepció szerint ugyanannak a műnek kétféle interpretációját láthatja a közönség egy estén.

A rendező, a német Hartmut Schörghofer a budapesti Wagner-napok közreműködőjeként már ismerős lehet a magyar nézők számára.

Sajnos már azelőtt kiütköznek az elképzelés gyengeségei, mielőtt felgördülne a függöny. Vajon miért lehet Bartók művét egy este kétszer játszani, és miért nem szokás ugyanezt Wagner műveivel megtenni? Adja magát a válasz, hogy a Wagner-művek időtartama miatt. Ennek ellenére egy mű mélysége nem a hosszától függ. Bartók műve egy órás hossza ellenére jóval mélyebb és árnyaltabb, mint például egy-egy monumentális Meyerbeer zenemű.

És ez az, ami miatt a nézőt rövidsége ellenére is legalább annyira megterheli érzelmileg és értelmileg mint egy Wagner zenedráma. Emiatt gondolom azt, hogy a megduplázott előadással a mű pont az eredeti céljával ellentétes hatást ér el, ugyanis az előbb említettek miatt a nézőre túl sok zúdul Bartók nyomasztó, mélyen elgondolkodtató drámájából. Közhely, de ez esetben hatványozottan igaz: a kevesebb néha több.

A másik aggályom az "opera kétszer egy felvonásban" ötlettel kapcsolatban az, hogy ugyanattól a rendezőtől egy este én egy színrevitelt szeretnék látni. Ha egy rendező kétszer nyúl egy műhöz egy alkalommal, az legalábbis olyan felhangokkal bír, mintha nem tudná mit akar.

Helyénvalónak tartom azt, ha valaki a pályája során változtat elképzelésein, na de hogy 2 óra alatt? Teljes mértékig hiteltelen.

Milyen lenne ha Erkel Bánk bánjának a felvonásai különböző korokban játszódnának? Vagy Rossini Sevillai borbélya az első felvonásban Spanyolországban, majd a másodikban Üzbegisztánban kapna helyet? Aligha lenne hiteles interpretáció. És pontosan ezt a rendezésbeli bizonytalanságot nyomatékosítja a kétféle értelmezés.

Sokkal inkább ötletes lett volna két különböző rendező értelmezését látni, bár ebben az esetben is sok a mű kétszer.

 A továbbiakban nem próbálom elemezni a rendezést, két okból kifolyólag: sajnos a bal egyes páholyban ültem, ahonnan korlátozott rálátásom nyílt a színpadra, illetve rendezői kérdésekben nem érezném relevánsnak az álláspontomat, lévén számomra első a zene. Annyit azért megemlítek, hogy a lényegi különbség a két előadás közt a szereplők karaktere, viselkedése volt: az első félidőben Judit megszeppent, félős kislányként mutatkozott, míg a Kékszakállú erős dominanciát mutatott, a másodikban nagyjából ugyanez fordítva történt.

 Az előadás zenei színvonala finoman szólva sem volt jó, de még megfelelő sem. A zenekar szép együtthangzása és élénk színei ugyan pozitív benyomást keltettek bennem, de az opera ÉNEKES műfaj. Tehát nem az énekes kíséri a zenekart, hanem általában fordítva történik (a fennt említett Wagnernél is legfeljebb egyenlőségjel tehető a zenekar és énekes közé, de nem billen a zenekar irányába a mérleg). Ebből következőleg két fontos követelmény van az ilyen művek előadásánál. Az első: az énekest lehessen hallani. A második pedig ebből kifolyólag az, hogy a zenekar hangerőben alkalmazkodjon az énekes hangjának volumenjéhez.

Amennyiben az első nem teljesül, úgy legfeljebb pantomim lehet az opera-előadásból. Ezen az estén a mű háromnegyed részében pantomimot halhattunk (vagyis inkább láthattunk).

Szabó Bálint hangját inkább csak elképzelni tudtam, ugyanis a zenekar hangorkánját nem tudta nevetségesen kis vivőerejű hangjával keresztül énekelni. Az egy-két frázisnyi elkapott ének alapján pedig könnyű basszusként tudnám jellemezni. Sajnos nem csak a hangerő volt a probléma Szabó előadásában: megjelenése és dallamformálása a legkevésbé sem illett Kékszakállúhoz, aki magát A férfit kell, hogy megtestesítse. A basszista erőlködése a szólam hallhatóvá tételére irányulóan érezhető volt, ám ezzel még inkább rontott helyzetén, ugyanis a hangadás erőltetett, túlzottan kemény lett.

Több szót nem is érdemes ejteni róla: nem való Kékszakállúnak, és az esti előadás alapján azt hiszem jobb operák színpadára sem való, főszerepben legalábbis semmiképp sem.

Vizin Viktória mezzoszopránja kellemetlen és erőszakos volt, már amennyit hallani lehetett belőle. Vivőereje ugyan jelentősen meghaladta partnere hangját, ám még ez is kevés volt ahhoz, hogy ne a képzeletünkre hagyatkozva szóljon Judit szólama.

Pont a kellemetlen hangzás miatt (is) volt hiteltelen Judit szerepében, ugyanis A nő nem tébolyodottan rikácsol, hanem énekel, Bartók operájában különösen így van ez. A vocénak erőlködés nélkül kellene a zenekar fölé kerekednie, megtartva a mezzoszoprán fach sajátosságát, a szopránénál általában vészjóslóbb színt. Ha mindenképp pozitívumot kéne keresnem, akkor az Vizin kulturált mély regisztere. Hozzáteszem: senki ne várjon csodát, a rendkívül gyenge matéria egyik kevésbé gyenge pontja mindösszesen.

Bevallom nehezen tudom elhinni, hogy Carmenként bármelyik nagy operaszínpadon sikert érjen el ilyen hangi adottságokkal, annak ellenére, hogy az ismertetőben ez állt.

Egy ismerősömmel beszélgetve lettem figyelmes arra a kijelentésére, hogy van, amikor jobb is az, ha a zenekartól nem hallani az énekest. Ha tisztán a két énekes kvalitásait tekintjük, úgy ez a megállapítás tökéletesen helytálló, de sajnos most nem a Vizin Viktória, Szabó Bálint operát adták, hanem Bartók remekművét, amit a szerző erősen gyaníthatóan nem véletlenül operának, azaz énekes műnek komponált.

Nagyon szomorú, hogy 2009-ben az egyik -ha nem a- legnagyobb magyar szerző művének előadásakor a hallgató nem hallja az énekest.

Ugyanakkor Fischer Ádám felelőssége ebben az esetben kétszeres: zeneigazgatóként két harmatgyenge énekest választott Bartók nagyigényű művéhez, karmesterként pedig zeneigazgatói döntéséhez nem tudott alkalmazkodni a zenekar hangzásának kézbentartásával.

Konklúzióként csak egy tanács: ha műsoron marad a rendezés, akkor maradjanak inkább otthon és felvételről hallgassák a Kékszakállút. Ne hagyják, hogy a két énekes tiszteletlensége a művel szemben, és képzetlensége lerombolja ennek a fantasztikus műnek a nimbuszát.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ldkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr581647161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.