A38-tól a Zeneakadémiáig

Független és maximálisan szubjektív koncertbeszámolók, interjúk, miegymás. Néha egy-egy komolyzenei téma, mindez teljesen rendszertelenül. Ha két hónapig nincs egy poszt se, aztán egy héten belül jön kettő, ne lepődj meg, ez a blog így működik :)

Címkék

30y (5)
(1) a38 (6) acidbenci (1) ajánló (18) akvárium klub (2) alias (1) amen (1) amorf lovagok (1) amorf ördögök (1) amor ördögök (1) andfriends (1) anez (2) annabarbi (1) anselmo crew (1) audio-szelfi (1) aurevoir (1) az zenekar (1) a kutya vacsorája (7) babarci bulcsú (2) backpackers spring festival (1) bad religion (1) baksa soós attila (2) balaton (2) balaton és méhes marietta (1) baltazár színház (1) bánkitó (1) barba negra music club (1) bardo (1) bartók béla (1) beatles emlékest (1) behavazott plusz minusz (1) bélaműhely (2) belga (1) belvárosi betyárok (1) ben frost (1) bérczesi róbert (7) bever (1) billy idol (1) billy talent (1) biorobot (7) birkaember (1) black out (1) blahalouisiana (2) bob geldof (1) bogaras szuperegyüttes (1) bogoz (1) bohemian betyars (9) boogie mamma (6) bors (5) braindogs (2) brautigam gábor (1) bréma (1) budapesti fesztiválzenekar (2) cabaret (1) calcium (1) campus (1) cappuccino (1) catsandox (1) charlie winston (1) che sudaka (1) circus hungaricus (1) code civil (1) colombre band (16) colorstar (1) col legno (1) compagnie malabar (2) concerto budapest (1) cowbox junkies (1) creep (1) crescendo (3) csaknekedkislány (1) csalamádé fesztivál (1) császári gergely (2) császári pillanatművek (1) csaszi (1) csaszi pillanatművek (1) cseh tamás emlékest (1) cserkúthy balázs (1) csibor (2) csókolom (1) dal (2) dalpremier (9) darvas benedek (1) das lied von der erde (1) depeche mode (1) depresszió (1) derültégből (1) dévényi ádám és az átmeneti kabát (1) dióssy ákos (1) diszkrét báj (1) dózsa györgy (1) drastik putto (5) edda (1) efott (1) egyetlen hajléktalan (1) egyszer volt (1) ék (1) eklektika (1) elefánt (6) elevenkert (2) eleven hold (4) emléxel? (1) ep-premier (6) erik sumo band (6) erkel ferenc (1) esti kornél (1) európa kiadó (6) évforduló (2) ezer erdő (1) faith no more (1) fedélzetre (1) fekete város (1) felső tízezer (2) feszteger (1) fesztivál (43) fezen (1) fishing on orfű (16) fleming (1) flogging molly (1) fran palermo (1) frenk (3) frozen steak (1) galapagos (1) gesztivál (1) geszti péter (1) giulia este otthon marad (1) giuseppe di stefano (1) gm49 (1) gödör (10) gödör kemping (1) gogol bordello (1) gombocz bence (1) goran bregovic (1) gorillaz sound system (1) grabanc (1) grammnyi lélek (1) grb (1) guns n roses (1) gustav mahler (1) gutting revue (2) gwar (1) gyík zenekar (10) halál orgazmus (5) hamburgerkovács (1) hang-art (1) hangácsi márton (2) hangmás (4) haydamaky (1) hetedik ég (3) hey honey (1) hiperkarma (18) hisztéria (1) hobo (5) hobo blues band (1) hóember (1) hurts (1) húsevő (1) ian siegal (2) illuzio (9) indigó utca (1) innergarden (4) inspector cluzo (1) interjú (95) interjú middlemist red (1) intim torna illegál (26) irie maffia (1) irie rocktrio (1) isten háta mögött (1) jimlemon (2) jóindulat (1) judas priest (1) juhász tomi vaklárma (3) junkies (5) jurij (2) kafkaz (2) kákettők (2) kalef (1) kamikaze scotsmen (1) kapolcs (3) kapunyió (1) kardos horváth jános (2) kasabian (1) kaukazus (4) kékszakállú herceg vára (1) kék nyúl hammond band (2) kelet nyugat (1) kéményseprők (1) kenedi (1) kerekdomb (2) kettős tamás (2) kettő kettő tánczenekar (1) kézi chopin (4) kickout (1) kilian (1) kiscsillag (8) kísérlet (1) kispál andrás (2) kispál és a borz (16) kistehén (4) klippremier (16) kolorádó (2) kolozsvári magyar napok (1) költészet napja (1) komoly (11) koncert (50) kontrolaltr (4) kontrollzé (3) konyharegény (1) korai öröm (2) korinn (2) kórusok éjszakája (1) kosbor (1) kovács kati és a qualitons (2) kowalsky meg a vega (2) központ (1) krea7ív (1) kubalibre (8) kultúrfürdő (1) kultur shock (1) kvíz (1) laár andrás (1) la fanfare en pétard (1) lemez (34) lemezpremeir (2) lemezpremiel (1) lemezpremier (13) leningrad (2) lennonádé (1) lensky mob (1) les hurlements d leo (1) le debout sur le zinc (1) lista (4) little g weevil (1) live large (1) lóci játszik (1) long play 33 1/3 (1) lovasi andrás (4) lyapis trubetskoy (1) madness (1) madrapur (1) magashegyi underground (7) magic mosquitoz (1) magyar császári pillanatművek (1) magyar dal napja (1) magyar rádió szimfonik live (1) malacka és a tahó (2) malomfesztivál (1) malter ego (1) manökken proletarz (8) mantra porno (2) manu chao la ventura (1) marge (1) maria callas (1) marlboro man (3) maróti dániel (1) maszkura (5) mavanama (1) melodisztik (1) menhely (1) menyhárt jenő (1) mesekaszinó (6) metropolita (1) mezítláb (1) mihalik ábel (2) millenáris (2) mindenkinek igaza van (1) mocsok 1 kölykök (4) mono (1) monostorapáti (1) mörk (1) morrisons (1) motörhead (1) müller péter (1) müller péter sziámi (9) mulligan (3) mumford and sons (1) muse (1) művészetek palotája (8) művészetek völgye (9) muzsik és volkova (1) my bloody valentine (1) n&sk (1) negyvenkettő (1) nemereszt (4) nemes andrás (1) nemjuci (1) nesze zen (1) nevem senki (2) nick cave (1) nils (3) no seatbeltz (3) nunki bay starship (1) nyereményjáték (11) óbudai kulturális (1) omega (1) opera (8) ördögkatlan (1) óriás (2) örvényeshegy piknik (1) osonó poszáták (1) óvodakert (2) paganza (3) pajor tamás (1) palya bea (2) pál utcai fiúk (9) panírozott barikák (3) papp lászló sportaréna (1) parov stelar band (1) paso (2) péterfy bori & love band (2) peter bjorn & john (1) péter dávid (1) peter ogi (2) petruska andrás (10) picsába az űrhajókkal (1) piramis (1) plastic heaven (1) platon karataev (1) pluto (13) podlovics péter (1) ponyvalegény (1) porondszínház (1) premier (2) presszó tangó libidó (5) psycho mutants (1) public image limited (1) püspöki péter (2) puszi (2) quimby (12) r33 (2) rackajam (2) ráday kupola (1) rájátszás (1) random trip (1) redred (1) red hot chili peppers (1) renée (1) révész sándor (3) riccardo chailly (1) ricsárdgír (1) rigoletto (1) ripoff raskolnikov (1) rocklitera (1) roots & routes (1) rotfront (2) run over dogs (2) sajnarana (1) sajnosbatár (1) sajnos batár (1) scorpions (1) scout niblett (1) shima (1) shortbus circus (1) simple resistance (1) siniak (1) ska cubano (1) ska p (2) skyhős (1) soerii & poolek (3) sonar (1) spaceshit (1) staff benda bilili (2) stereomilk (4) stukker (2) sweet jane (1) szabad az á (2) szabó balázs (1) szabó balázs bandája (7) szabó benedek és a galaxisok (3) szalonna és bandája (1) szeder (3) szegedi marci (1) szekeres andrás (4) szeparé (3) sziget (15) szilárd (2) szimpla kert (1) szívbemarkoló (1) tai chi teacher (12) takáts eszter (3) takáts eszter beat band (1) take it easy hospital (1) taliándörögd (5) tango with me (1) tankcsapda (1) taxi (1) therapy? (1) the arbat (1) the bits (1) the gomb (1) the hives (1) the kilimanjaro darjkazz ensemble (1) the rolling stones (1) the stripped (1) the twist (1) tintás barnes (1) titanic filmfesztivál (1) tommy emmanuel (1) tom waits (1) törzs (3) tosca (1) tóth bálint (1) tövisházi ambrus (1) toy dolls (1) tükezoo (1) tündértantra (1) tű fokán (3) tv manci (2) ubikfarm (3) újrh (1) üllői úti fuck (1) umami fétis (2) uriah heep (1) űrlénykirály (2) utcazenész (2) vadszamarak (1) váray lászló (2) varga livius (1) vasárnapi gyerekek (3) velőrózsák (2) velőrózsák zenekar (6) verdi (1) verőköltő (1) veszprémi utcazene (2) vhk (1) világveleje (3) világveleje nyár (2) virtuózok (1) vodku (1) volt (4) wakachuka (7) wasabi kht (1) yellow spots (7) zaják és társa (3) zakopower (1) zarathustra (1) zeneakadémia (1) zeropozitive (1) zoo (1) zselenszky (7) Címkefelhő

Renée Fleming koncertje – Magyar Állami Operaház, 2011. május 11.

2011.05.29. 21:15 - .:S.M:.

Címkék: opera koncert komoly fleming renée

Renée Fleming először volt vendége a Magyar Állami Operaháznak, azonban teljes operaelőadás helyett sajnos "csak" egy koncerten élvezhettük az amerikai énekesnő művészetét. Fleminget korunk egyik legnagyobb lírai szoprán előadójának tartja a nemzetközi kritika, ennek tükrében tehát igen magas elvárásokkal kellett szembenéznie Budapesten is.

A koncertprogram már láttatni engedte, hogy az este során nem a hagyományos értelemben vett díva produkcióját fogjuk látni, hanem egyfajta ízelítő kapunk korunk egyik legintelligensebb hangjából. Az énekesnő Richard Strauss négy dalával kezdte műsorát, és már az első elénekelt hangokkal nyilvánvalóvá tette, miért említik a legnagyobbak közt. A voce ennek a négy rövid dalnak a középregiszterében kellő melegséggel, de mégis ártatlan naivitással rendelkezett. A magas hangok kicsit kevésbé voltak maguktól értetődők, de szintén hihetetlen biztonsággal szólaltak meg. Ami pedig a mély regisztert illeti, itt is kellő erővel, ám mégis líraian szólt Fleming hangja. Senki ne gondoljon azonban egy átütő erejű szopránra – a hang messze csengő, sok felhanggal rendelkező, de közel sem kirobbanó volumenű. Ami persze nem feltétlen hátrány: Fleming alkalmasint tudta, hogy ekkora hangerő tökéletesen elég lesz ezen a színpadon.

Strauss után Massenet két operájából, a Kleopátrából, illetve a Thaisból hangzott el egy-egy ária, szintén tökéletes biztonsággal. Strauss introvertált, lírai műve után a francia nagyoperai stílust is magabiztos arányérzékkel, az esetleges nehézségeket fölényes énekkultúrával abszolválta Fleming. Sajnos azonban kijelenthetjük, hogy a közönség nem erre a műsorra vágyott igazán – a koncert első fele az előre prognosztizálható sikerrel ért véget, ám a publikum elsősorban a névnek szóló tisztelettel adózott a műésznő produkciója előtt.

A szünet után népszerűbb művek következtek, elsőnek Dvořák Ruszalka című operájából a címszereplő áriája. Flemingnek ez az egyik védjegye, megindító, és – mondani sem kell  – technikailag tökéletes, ám mégis az ária szolgálatában álló énekesi teljesítmény volt valószínűleg az este csúcspontja. Az énekesnő tolmácsolásában ez az olasz operákhoz szokott fül számára vonzóan egzotikus szám egyszerre vált Fleming képességeinek egyfajta kvintesszenciájává, illetve a vokális eszközökkel elért teljes művészi átlényegülés iskolapéldájává. Sebészi pontosságú intonáció, minden regiszterben bombabiztos hang, az ária technikai problémáit semmissé tevő éneklés. Ebben az áriában valóban minden idők egyik legnagyobb énekesnőjét hallhattuk.

Sajnos ez a felvillanás egyszeri alkalom volt az este során, a második rész Bohémélet, Leoncavallo Bohémek, Lehár A víg özvegy, illetve a kevésbé ismert Riccardo Zandonai Conchita operájának áriái makulátlan precizitással szóltak, de ez nem tudta ellensúlyozni a zeneművek kevésbé kvalitásos voltát – pestiesen szólva "méltán elfeledettségük" okát (természetesen nem a Bohéméletre gondolok).

A kötelező ráadásból négyet is kaptunk: a West Side Story és Korngold Holt városának egy-egy részlete mellett elhangzott a Summertime, illetve Lauretta áriája a Gianni Schicchiből, mely az utólagos vélemények alapján igencsak megosztotta a közönséget. Sajnos az O mio babbino caro egy olyan sláger, mely kontextusából kivéve egész más jelentéssel bír; egy ilyen áriaest során inkább csak Puccini műészetének áradó szépsége bontakozik ki hallgatása során, és elvész Lauretta mindent elsöprő szerelme, illetve apjához intézett könyörgésének megindító drámaisága. Ennek tükrében Fleming produkciója ugyan nem ér fel mondjuk a fiatal Callas valóban megindítóan őszinte előadásával, de nem biztos, hogy a viszonyítási alap jelen helyzetben bármennyire is megállja a helyét (és most nem csak arra gondolok, hogy az elkövetkezendő években valószínűeg nem fog színpadra kerülni a Triptichon).

Az este egyetlen valóban méltatlan pontja a zenekar volt. Richard Strauss Intermezzo c. operájából hangzottak el zenekari részletek az áriák közt. A megvalósítás, a zenekari hangzás, a dinamika, a szólamok homogenitása ezen az estén sajnos egy amatőr együttes szintjét idézte, kár is több szót pazarolni rá.
   
Fleming elképesztően kifinomult, a végletekig tökéletesített technikája képessé teszi a hangfajához illő gyakorlatilag bármely szerep kiváló eléneklésére. A perfekcionista technikai megvalósítás szerencsére találkozik az istenadta tehetséggel is, e két tulajdonsága által lett világhíres. Ezen az estén bizonyította, hogy méltó a hírnevére.

Ellenben sajnálatos módon végig távol tartotta magát bármi olyan stiláris megoldástól, ami a legkisebb mértékben is megosztó lehetett volna, avagy nem illik teljes mértékig a zenei környezetbe. Ez természetesen nem negatívum, azonban a közönség nagyon vágyott volna egy olyan énekes produkcióra, amely túllép a "dokumentarista" felfogáson, és valami olyat ad, ami az itthoni operaszínpadról fájóan hiányzik manapság: a kicsit talán öncélú, mégis a közönséghez szóló drámai túlzások, operai modorosságok művészetileg igényes megvalósítása, melyre Fleming minden további nélkül képes lett volna.

Közreműködött a Magyar Állami Operaház zenekara

Karmester: Kristjan Jarvi


I. rész
1. Richard Strauss | Intermezzo, Op.72: Träumerei am Kamin
2. Richard Strauss | Zenekari dalok
Ständchen, Op. 17, no. 2
Traum durch die Dämmerung, Op. 29, no. 1
Zueignung, Op. 10, no.1
3. Richard Strauss | Intermezzo, Op.72: Am Spieltisch
4. Jules Massenet | Kleopátra - Kleopátra áriája a III. felvonásból
J'ai versé le poison dans cette coupe d'or
5. Jules Massenet | Thais - Thais áriája a II. felvonásból
Dis moi, que je suis belle

II. rész
1. Richard Strauss | Intermezzo, Op.72: Fröhlicher Beschluss
2. Antonin Dvořák | Ruszalka - Ruszalka áriája az I. felvonásból
Měiču na nebi hlubokém
3. Lehár Ferenc | A víg özvegy - Vilja dal
4. Richard Strauss | Intermezzo, Op.72: Reisefieber und Walzerszene
5. Giacomo Puccini | Bohémélet - Mimi áriája a III. felvonásból
Donde lieta usci
6. Ruggero Leoncavallo | Bohémek - Musette áriája az I. felvonásból
Mimi Pinson, la biondinetta
7. Ruggero Leoncavallo | Bohémek - Mimi áriája az I. felvonásból
Musette svaria sulla bocca viva
8. Riccardo Zandonai | Conchita - Conchita áriája az I. felvonásból
Ier dalla fabbrica

 (A képek csak illusztrációk.)

A bejegyzés trackback címe:

https://ldkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr882941694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.