A38-tól a Zeneakadémiáig

Független és maximálisan szubjektív koncertbeszámolók, interjúk, miegymás. Néha egy-egy komolyzenei téma, mindez teljesen rendszertelenül. Ha két hónapig nincs egy poszt se, aztán egy héten belül jön kettő, ne lepődj meg, ez a blog így működik :)

Címkék

30y (5)
(1) a38 (6) abel label (1) acidbenci (1) ajánló (18) akvárium klub (2) alias (1) amen (1) amorf lovagok (1) amorf ördögök (1) amor ördögök (1) andfriends (1) anez (2) annabarbi (1) anselmo crew (1) audio-szelfi (1) aurevoir (1) az zenekar (1) a kutya vacsorája (8) babarci bulcsú (2) backpackers spring festival (1) bad religion (1) bajnoq (1) baksa soós attila (2) balaton (3) balaton és méhes marietta (1) baltazár színház (1) bánkitó (1) barba negra music club (1) bardo (1) bartók béla (1) beatles emlékest (1) behavazott plusz minusz (1) bélaműhely (2) belga (1) belvárosi betyárok (1) ben frost (1) bérczesi róbert (7) bever (1) billy idol (1) billy talent (1) biorobot (7) birkaember (1) black out (1) blahalouisiana (2) bob geldof (1) bogaras szuperegyüttes (1) bogoz (1) bohemian betyars (9) boogie mamma (6) bors (6) braindogs (2) brautigam gábor (1) bréma (1) bródy jános (1) budapesti fesztiválzenekar (2) cabaret (1) calcium (1) campus (1) cappuccino (1) catsandox (1) charlie winston (1) che sudaka (1) circus hungaricus (1) code civil (1) colombre band (16) colorstar (1) col legno (1) compagnie malabar (2) concerto budapest (1) cowbox junkies (1) creep (1) crescendo (3) csaknekedkislány (1) csalamádé fesztivál (1) császári gergely (2) császári pillanatművek (1) csaszi (1) csaszi pillanatművek (1) cseh tamás emlékest (1) cserkúthy balázs (1) csibor (2) csókolom (1) czitrom ádám (1) dal (3) dalpremier (10) dánielfy gergő (1) darvas benedek (2) das lied von der erde (1) depeche mode (2) depresszió (1) derültégből (1) dévényi ádám és az átmeneti kabát (1) dióssy ákos (1) diszkrét báj (1) dózsa györgy (1) drastik putto (5) edda (1) efott (1) egyetlen hajléktalan (1) egyszer volt (1) ék (1) eklektika (1) elefánt (7) elevenkert (2) eleven hold (4) emléxel? (1) ep-premier (6) erik sumo band (6) erkel ferenc (1) esti kornél (2) európa kiadó (6) évforduló (2) ezer erdő (1) faith no more (1) fedélzetre (1) fekete város (1) felső tízezer (3) feszteger (1) fesztivál (44) fezen (1) fishing on orfű (17) fleming (1) flogging molly (1) fran palermo (1) frenk (3) frozen steak (1) galapagos (1) gesztivál (1) geszti péter (1) giulia este otthon marad (1) giuseppe di stefano (1) gm49 (1) gödör (10) gödör kemping (1) gogol bordello (1) gombocz bence (1) goran bregovic (1) gorillaz sound system (1) grabanc (1) grammnyi lélek (1) grb (1) guns n roses (2) gustav mahler (1) gutting revue (2) gwar (1) gyík zenekar (11) halál orgazmus (5) hamburgerkovács (1) hang-art (1) hangácsi márton (2) hangmás (4) haydamaky (1) hetedik ég (3) hey honey (1) hiperkarma (19) hisztéria (1) hobo (5) hobo blues band (1) hóember (1) hurts (1) húsevő (1) ian siegal (2) illuzio (9) indigó utca (1) innergarden (4) inspector cluzo (1) interjú (95) interjú middlemist red (1) intim torna illegál (26) irie maffia (1) irie rocktrio (1) isten háta mögött (1) jamie winchester (1) jimlemon (2) jóindulat (1) jónás vera experiment (1) judas priest (1) juhász tomi vaklárma (3) junkies (5) jurij (2) kafkaz (2) kákettők (2) kalef (1) kamikaze scotsmen (1) kapolcs (3) kapunyió (1) kardos horváth jános (2) kasabian (1) kaukazus (4) kékszakállú herceg vára (1) kék nyúl hammond band (2) kelet nyugat (1) kéményseprők (1) kenedi (1) kerekdomb (2) kerekes band (1) kettős tamás (2) kettő kettő tánczenekar (1) kézi chopin (4) kickout (1) kilian (1) kiscsillag (9) kísérlet (1) kispál andrás (3) kispál és a borz (16) kiss llaci (1) kistehén (4) klippremier (17) kolorádó (2) kolozsvári magyar napok (1) költészet napja (1) komoly (11) koncert (51) kontrolaltr (4) kontrollzé (4) konyharegény (1) korai öröm (2) korinn (2) kórusok éjszakája (1) kosbor (1) kovács kati és a qualitons (2) kowalsky meg a vega (2) központ (1) krea7ív (1) kubalibre (9) kultúrfürdő (1) kultur shock (1) kvíz (1) laár andrás (1) la fanfare en pétard (1) lemez (35) lemezpremeir (2) lemezpremiel (1) lemezpremier (14) leningrad (2) lennonádé (1) lensky mob (1) les hurlements d leo (1) le debout sur le zinc (1) ligeti gyuri álomgyára (1) lista (4) little g weevil (1) live large (1) lóci játszik (1) long play 33 1/3 (1) lovasi andrás (5) lyapis trubetskoy (1) madness (1) madrapur (1) magashegyi underground (7) magic mosquitoz (1) magyar császári pillanatművek (1) magyar dal napja (1) magyar rádió szimfonik live (1) malacka és a tahó (2) malomfesztivál (1) malter ego (1) manökken proletarz (8) mantra porno (2) manu chao la ventura (1) marge (1) maria callas (1) marlboro man (3) maróti dániel (1) maszkura (5) mavanama (1) melodisztik (1) menhely (1) menyhárt jenő (1) mesekaszinó (6) metropolita (1) mezítláb (1) mihalik ábel (3) millenáris (2) mindenkinek igaza van (1) mocsok 1 kölykök (4) mono (1) monostorapáti (1) mörk (1) morrisons (1) motörhead (1) moto magamura (1) müller péter (1) müller péter sziámi (12) mulligan (3) mumford and sons (1) muse (1) művészetek palotája (8) művészetek völgye (9) muzsik és volkova (1) my bloody valentine (1) n&sk (1) negyvenkettő (1) nemereszt (4) nemes andrás (1) nemjuci (1) nesze zen (1) nevem senki (2) nick cave (1) nils (3) no seatbeltz (3) nunki bay starship (2) nyereményjáték (11) óbudai kulturális (1) omega (1) opera (8) ördögkatlan (1) óriás (2) örvényeshegy piknik (1) osonó poszáták (1) óvodakert (2) paganza (3) pajor tamás (1) palya bea (2) pál utcai fiúk (9) panírozott barikák (3) papp lászló sportaréna (1) parov stelar band (1) paso (2) penis attack (1) péterfy bori & love band (2) peter bjorn & john (1) péter dávid (1) peter ogi (2) petruska andrás (10) picsába az űrhajókkal (1) piramis (1) plastic heaven (1) platon karataev (1) pluto (13) podlovics péter (1) ponyvalegény (1) porondszínház (1) premier (2) presszó tangó libidó (5) psycho mutants (1) public image limited (1) püspöki péter (2) puszi (2) quimby (12) r33 (2) rackajam (2) ráday kupola (1) rájátszás (1) random trip (2) redred (1) red hot chili peppers (1) renée (1) révész sándor (3) riccardo chailly (1) ricsárdgír (2) rigoletto (1) ripoff raskolnikov (1) rocklitera (1) roots & routes (1) rotfront (2) run over dogs (2) sajnarana (1) sajnosbatár (1) sajnos batár (1) scorpions (1) scout niblett (1) shima (1) shortbus circus (1) simple resistance (1) siniak (1) ska cubano (1) ska p (2) skyhős (1) soerii & poolek (3) sonar (1) spaceshit (1) staff benda bilili (2) stereomilk (4) stikli (1) stukker (2) sweet jane (1) szabad az á (2) szabó balázs (1) szabó balázs bandája (8) szabó benedek és a galaxisok (4) szalonna és bandája (1) szeder (3) szegedi marci (1) szekeres andrás (4) szeparé (3) sziget (15) szilárd (2) szimpla kert (1) szívbemarkoló (1) tai chi teacher (12) takáts eszter (3) takáts eszter beat band (1) take it easy hospital (1) taliándörögd (5) tango with me (1) tankcsapda (1) taxi (1) therapy? (1) the arbat (1) the bits (1) the carbonfools (1) the gomb (1) the hives (1) the kilimanjaro darjkazz ensemble (1) the rolling stones (2) the stripped (1) the twist (1) tintás barnes (1) titanic filmfesztivál (1) tommy emmanuel (1) tom waits (1) törzs (3) tosca (1) tóth bálint (1) tövisházi ambrus (1) toy dolls (1) tükezoo (1) tündértantra (1) tű fokán (3) tv manci (2) ubikfarm (3) újrh (1) üllői úti fuck (1) umami fétis (2) uriah heep (1) űrlénykirály (2) utcazenész (2) vadszamarak (1) váray lászló (4) varga livius (1) vasárnapi gyerekek (3) velőrózsák (2) velőrózsák zenekar (6) verdi (1) verőköltő (1) veszprémi utcazene (2) vhk (1) világveleje (3) világveleje nyár (2) virtuózok (1) vodku (1) volt (4) wakachuka (7) wasabi kht (1) yellow spots (7) zaják és társa (3) zakopower (1) zarathustra (1) zeneakadémia (1) zeropozitive (1) zoo (1) zselenszky (7) Címkefelhő

„A mai napig nem tekintem magamat felnőttnek” – interjú Felhőjáró Baksa-Soós Attilával

2012.04.23. 12:00 - L. D.

Címkék: interjú baksa soós attila rocklitera

Tavaly novemberben jelent meg a Rocklitera vol.1. címet viselő kötet, amely tizennyolc kortárs hazai zenekart mutat be, szürreális novellákon és külön erre a célra készült, látványos fotókon keresztül. Szerzője, a Felhőjáró sokcsillagos Írókéz művésznéven alkotó Baksa-Soós Attila a zene és az irodalom mellett számos más művészeti ágban is otthonosan mozog, amelyet rendhagyó performanszokkal övezett fellépései is bizonyítanak. Az alábbiakban a könyv motivációin és fogadtatásán túl a már készülő folytatásról, az álmok és a valóság több módon értelmezhető kapcsolatáról, illetve a németországi punk-mozgalom kezdeteiről is mesélt.

Szokatlan koncepcióra épül a könyved – mi adta az alapötletet?

Az alapötlet onnan jött, hogy nagyon sok zenészbarátom van, emellett a saját életemnek is egyik legmeghatározóbb eleme a zenélés már egészen kiskorom óta. Egyébként szerintem mindenkinek feladata lenne, hogy zenélni tanítsa a gyerekét, mert egészen más ember válik abból, aki hangszerrel a kezében nő fel, mint akit megfosztanak ettől az élménytől. Falun korábban elképzelhetetlen volt a zene nélküli élet, hiszen például kukoricahántolás, vagy egyéb munkák közben folyamatosan énekeltek. Visszatérve a kérdésre, borzasztóan sajnáltam, hogy a barátaimról – akik roppant tehetséges zenészek és hetente minimum egyszer-kétszer kiteszik a lelküket különböző klubokban –, tehát róluk az elmúlt 10-15 évben alig írtak szépirodalmi szövegkörnyezetben, amit kissé méltatlannak találtam. A konkrét ötlet egyébként a Heaven Street Seven turnébuszában született, ami a róluk szóló írás alapját is adta.

A könyvben szereplő zenekarok mindegyikével baráti kapcsolatban vagy?

Az, hogy hány jó barátja van az embernek, nem egy egyszerű kérdés – nekem a nagyfaterom mindig azt mondta, hogy ha egy-két igazán közeli barátot találsz az életben, már te vagy a legszerencsésebb ember. De igen, sok zenészt ismerek a könyvből, sokukkal vagyok jó viszonyban és vannak köztük nagyon közeli barátok is.

Milyen visszajelzések jöttek eddig?

Ha finoman akarom megfogalmazni, a visszajelzések mindegyike azt a sémát követte, hogy egy káromkodó szó, utána az, hogy jó, illetve tetszőleges kedves méltatás. (mosolyog) Alapvetően vidám volt mindenki, mikor hallott erről, és még vidámabb akkor, mikor kézbe is vehette a könyvet. Egyébként nekem is nagy öröm volt az egész, mert egy ilyen könyvet összerakni és elkészíteni nagyon hosszú folyamat, nem egy sétagalopp.

És a közönség részéről?

Ez szintén nagyon pozitív, például a legutóbbi Akvárium klubos bulin a vécében kapott el egy srác – esküszöm, nem engedett ki –, és elkezdte magyarázni tök kedvesen, hogy értsem meg, de tényleg értsem meg, hogy ő a nagymamájától kapta ezt a könyvet karácsonyra, de mielőtt el tudta volna kezdeni olvasni, már lenyúlta az anyukája, aztán a nagymama is, úgyhogy most megy körbe a családban, mert mindenki kíváncsi rá. Mi lehet ennél jobb visszajelzés? Mondjuk egy idő után rá kellett szólnom a srácra, hogy ne haragudj, de kint vár a barátnőm, szóval azért menjünk már ki a vécéből... (mosolyog)

A könyvben szereplő zenekarok jelentős része az MR2-nek köszönheti a hírnevét. Mit gondolsz, mekkora a rádió szerepe napjainkban a zenehallgatási szokások befolyásolása terén?

Először is szerintem nagyon jó kezdeményezés, hogy sok magyar zenét játszanak, az pedig még inkább, hogy olyan zenekarok is lehetőséget kapnak – gondolok itt például az Ivan & the Parazol-ra – akik még nem igazán ismertek. Ugyanakkor fárasztó is, ha valakinek rotációban játsszák a zenéjét, hiszen gondold el, minden egyes lejátszásnál (hajnaltól késő estig bármikor) oda kell menniük a 6-os stúdióba, becuccolni és élőben eljátszani a számot, majd elmenni és pár óra múlva visszajönni... Ez bizony nagyon nagy erőfeszítést igényel a részükről.

De hát ez nem komoly...

Persze, de most csak komolyan beszélgessünk? (mosolyog)

Ha már témánál vagyunk: a könyvben szereplő írások mekkora része szürreál és mennyi bennük a valós eseményeken alapuló elem?

Hát, nem sok... Talán a turnébuszosnak van a legtöbb köze a valósághoz, de tulajdonképpen mi is a valóság? El lehetne rajta mélázni, hogy vajon az, ami a fizikai lét testi megnyilvánulásában ténylegesen megtörténik, vagy az, ami a gondolati síkon a fejedben zajlik – egyáltalán nem biztos, hogy utóbbi kevésbé valós, mint ami ténylegesen felfogható és érzékelhető. Amikor álmodsz, nagyon sok lelked mélyéről jövő dolgot elegyítesz a társadalmilag elfogadott fizikai valósággal. Ennek a kettőnek az ötvözete adja az álomképet, de mi van akkor, ha igazából az álomkép a valós és például az, hogy mi most itt beszélgetünk, nem valós? Azt akarom ezzel kifejezni, hogy az egész attól függ, mi számodra a fontosabb. Nálam például sokkal nagyobb szerepet tölt be a szellemi élet és a lelkünk megismerése, mint a testi valóság – egy álom sokkal többet mutat nekem, mint a fizikai lét. Egyébként az 1Hullámon Bár című regényem pont ezt a két oldalt ütközteti és természetesen (mivel én írtam) a szellemi lét kerekedik felül. Ezzel együtt egy kiegyensúlyozott életben a kettő akár szépen meg is férhet egymás mellett.

A fentiekből kiindulva érdekelnek a keleti vallások, filozófiák is?

Nagyon befogadó ember vagyok, minden érdekel és próbálok mindenből annyit megtartani magamnak, amennyit egy adott pillanatban fontosan vélek. Nem nevezném magam járatosnak az intézményesített vallás egyik válfajában sem, de foglalkozom a témával.

Íróként kik voltak rád leginkább hatással?

Gyerekkoromban Verne Gyula abszolút megfogott, indiántörténeteket is állandóan olvastam, illetve a magyar népmesék is nagyon meghatározóak voltak. Később, a felnőtt-gyermekkorban – mert én a mai napig nem tekintem magamat felnőttnek, valahol lebegek a szellemi gyerek- és felnőtt lét között – lett még néhány kedvenc íróm. Nagyon szeretem azokat, akik tömören és céltudatosan fogalmaznak, ennek a fajta írásnak a legnagyobb mestere talán Hemingway. Aztán ott vannak azok az írók, akik valami más miatt hatottak rám, például Hunter S. Thompson egy-egy írása, vagy Boris Vian és Kurt Vonnegut. Hermann Hesse Pusztai farkasát pedig minden évben el szoktam olvasni egyszer.

És Örkény? Főleg az Egypercesekre gondolok.

Örkényt nagyon tisztelem és kicsit furcsa is, hogy nem hoztam fel magyar írókat, de itthonról inkább a költők azok, akiknek a műveit szeretem kézbe venni. Örkénynek inkább a drámái állnak közelebb hozzám, például a Tóték, vagy a Macskajáték.

Sokáig éltél Németországban, mennyire jellemző ott az itthonihoz hasonló underground zenei pezsgés akár a fővárosban, akár máshol?

Berlinben nem laktam, csak Düsseldorfban, aztán pedig Münchenben pár évig. Nagyjából 15-16 éves korom környékén kerültem oda, ami épp a nagy átalakulások korszaka volt, de a rendszerváltáson túl az én életemben is nagy változást hozott, belecsöppentem egy teljesen idegen közegbe. Düsseldorf arról volt híres annak idején, hogy a punkzene gyakorlatilag ott alakult ki és nagyon erősen meghatározta az underground életet. Ott volt például a Toten Hosen – egyébként pont nemrég filozofáltam azon, hogy 17 éves koromig abban a hitben éltem, a Toten Hosen jelentése halott nyulak, pedig valójában halott nadrágok. Rémlik, hogy ez a felismerés akkor eléggé letaglózott, de hát nem tudtam még jól németül. (mosolyog) Tisztán emlékszem arra, amikor az első bulimon voltam a Tor 3 nevű helyen, a Toten Hosen lépett fel, utána pedig a Die Ärzte. Álltunk kint a kapu előtt és egyszer csak megjelent a punk bulin egy csomó skinhead, összeverekedtek a punkokkal, aztán megjöttek a rendőrök és a punkok verekedtek a rendőrökkel, majd a rendőrök a skinheadekkel, végül pedig mindenki mindenkivel. Érdekes élmények voltak ezek.

A könyv végén felsorolt koncertek közül te mennyin voltál ott, és miért pont ezek kerültek a listára?

Nem én válogattam, hanem barátnőm, Gréti (aki a Gréti és a varázslók varietészínház alapítója), mindenért ő felel, ami nem szépirodalom a könyvben. Sok esetben megkereste a zenekarokat, hogy mely koncertjeikre büszkék különösen, vagy melyekre emlékeznek vissza szívesen az elmúlt évekből. Az volt az ötlet, hogy legyen kicsit interaktív a könyv oly módon, hogy hátul be lehet jelölgetni, a szereplő együttesek koncertjei közül ki melyiken vett részt. Az egész lista áll nagyjából 240 elemből. Ami engem illet, ezeknek legalább a felén biztosan ott voltam. Nagyon sok koncertre járok a mai napig, annál is inkább, mert már készül a második kötet.

Erről mit lehet tudni?

Kezdettől fogva úgy gondoltam, hogy nem elég egyetlen Rocklitera-kötet, mert legalább kétszer, de majdnem háromszor ennyi együttes érdemelné meg, hogy afféle korlenyomatként megmaradjon a nevük egy ilyen könyvben. A második részt ugyanúgy Lékó Tamással közösen csináljuk, nagyon hasonlítani fog az elsőre, de az underground zenekarok mellett néhány populárisabb, tehát szélesebb rétegekhez szóló csapat is helyet kap majd benne – bár az underground-mainstream határvonalat manapság eléggé nehéz feladat meghúzni. Egyelőre még épp, hogy csak elkezdtük, talán három fotó készült el, szóval konkrét neveket nem árulnék el, de szerintem elég jól ki is lehet következtetni. Ha minden jól megy, a fesztiválszezon végeztével be tudjuk fejezni és ősz végére a boltokba kerülhet.

A fellépéseid hogy zajlanak, mi alkotja a programot?

Nagyon változatosak, főleg persze bulikhoz kapcsolódnak, hiszen az egész könyvnek az volt a másik fő motivációja, hogy ennek apropóján sokat bulizhassunk a barátnőmmel. (mosolyog) A fellépések egyfajta ötvözetei a zenének, irodalomnak, képző- és fotóművészetnek, performanszoknak. Eléggé sokrétűek tehát, nem is igazán akad köztük két ugyanolyan. A következő projekt Berlinben lesz a Quimby koncertje előtt, ennek keretében a performanszok és vetítés mellett két olyan versemet is felolvasom, amelyet egy német költő lefordított.

A Rájátszás nevű programsorozat hasonló alapötletre – költészet és zene ötvözete – épül, mit gondolsz róla?

Ez egy érdekes kezdeményezés, jó ötletnek tartom, bár bevallom őszintén, hogy mikor először megnéztem-meghallgattam a Petőfi Irodalmi múzeumban, annyira összetettek és bonyolultak voltak a szabályok – mikor, kinek, mit kell csinálnia –, hogy elsőre nem teljesen értettem meg, de azóta már biztosan sokat fejlődtek és maga a koncepció tényleg szuper.

Te részt vennél ilyesmiben?

Persze, ha valakinek eszébe jutok ennek kapcsán, nagyon szívesen.

Zenészként vannak terveid a közeljövőben, vagy maradsz az említett ötvözetnél?

Először is nagyon hízelgő, ha valaki azt mondja rám, hogy zenész, hiszen nálam sokkal jobbak is vannak ezen a területen, akik megérdemlik ezt a kitüntető jelzőt. Az, hogy én ötéves korom óta játszom hangszereken, még nem jelenti azt, hogy zenész vagyok, de nagyon sokat jelent nekem és mindig is az életem része fog maradni. Volt már egy-két fiktív zenekarom, tartalmilag és működésükben is egészen szürreálisak, kész csoda, hogy például a Tilos Rádió lejátszotta az egyik dalunkat. A közeljövőben mindenesetre nem tervezek hasonlót, elsősorban az irodalomra szeretném összpontosítani a tevékenységemet.

A második Rocklitera-kötet megjelenéséig milyen programok várhatóak még?

Mostanáig 11 könyvbemutató van mögöttünk – azt gondolom, hogy a hazai mezőnyben már ez is különlegességnek számít, bár nagyrészt annak köszönhető, hogy mint említettem, buliként fogom fel az egészet, emiatt szeretném minél többször megismételni. Ennyi végül is szerintem már elég, de azért lehet, hogy csinálunk még 20-25-öt, hiszen miért is ne? (mosolyog) Nyári fesztiválfellépéseket is tervezek, de ezek kapcsán még sok a kérdőjel, úgyhogy inkább nem árulok el részleteket, nehogy végül másképp alakuljon. Ami jelenleg fix, az az említett berlini fellépés, Balatonfüreden a Will Kemp galériában láthatók installációs grafikáim, emellett az Akvárium klubban Budapesten még április 26-ig látható az első könyv anyagára épülő Rocklitera-kiállítás. Terveink szerint utóbbit a Zenélő Egyetem (ZEN) támogatásával szeptembertől egyetemi városokba visszük majd el, Pécsről indulva az ország számos pontjára.

Gondolom, minden helyszínen legalább három megnyitóval.

Legyen inkább öt...

A bejegyzés trackback címe:

https://ldkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr524468137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.