A38-tól a Zeneakadémiáig

Független és maximálisan szubjektív koncertbeszámolók, interjúk, miegymás. Néha egy-egy komolyzenei téma, mindez teljesen rendszertelenül. Ha két hónapig nincs egy poszt se, aztán egy héten belül jön kettő, ne lepődj meg, ez a blog így működik :)

Címkék

30y (5)
(1) a38 (6) abel label (1) acidbenci (1) ajánló (18) akvárium klub (2) alias (1) amen (1) amorf lovagok (1) amorf ördögök (1) amor ördögök (1) andfriends (1) anez (2) annabarbi (1) anselmo crew (1) audio-szelfi (1) aurevoir (1) az zenekar (1) a kutya vacsorája (8) babarci bulcsú (2) backpackers spring festival (1) bad religion (1) bajnoq (1) baksa soós attila (2) balaton (3) balaton és méhes marietta (1) baltazár színház (1) bánkitó (1) barba negra music club (1) bardo (1) bartók béla (1) beatles emlékest (1) behavazott plusz minusz (1) bélaműhely (2) belga (1) belvárosi betyárok (1) ben frost (1) bérczesi róbert (7) bever (1) billy idol (1) billy talent (1) biorobot (7) birkaember (1) black out (1) blahalouisiana (2) bob geldof (1) bogaras szuperegyüttes (1) bogoz (1) bohemian betyars (9) boogie mamma (6) bors (6) braindogs (2) brautigam gábor (1) bréma (1) bródy jános (1) budapesti fesztiválzenekar (2) cabaret (1) calcium (1) campus (1) cappuccino (1) catsandox (1) charlie winston (1) che sudaka (1) circus hungaricus (1) code civil (1) colombre band (16) colorstar (1) col legno (1) compagnie malabar (2) concerto budapest (1) cowbox junkies (1) creep (1) crescendo (3) csaknekedkislány (1) csalamádé fesztivál (1) császári gergely (2) császári pillanatművek (1) csaszi (1) csaszi pillanatművek (1) cseh tamás emlékest (1) cserkúthy balázs (1) csibor (2) csókolom (1) czitrom ádám (1) dal (3) dalpremier (10) dánielfy gergő (1) darvas benedek (2) das lied von der erde (1) depeche mode (2) depresszió (1) derültégből (1) dévényi ádám és az átmeneti kabát (1) dióssy ákos (1) diszkrét báj (1) dózsa györgy (1) drastik putto (5) edda (1) efott (1) egyetlen hajléktalan (1) egyszer volt (1) ék (1) eklektika (1) elefánt (7) elevenkert (2) eleven hold (4) emléxel? (1) ep-premier (6) erik sumo band (6) erkel ferenc (1) esti kornél (2) európa kiadó (6) évforduló (2) ezer erdő (1) faith no more (1) fedélzetre (1) fekete város (1) felső tízezer (3) feszteger (1) fesztivál (44) fezen (1) fishing on orfű (17) fleming (1) flogging molly (1) fran palermo (1) frenk (3) frozen steak (1) galapagos (1) gesztivál (1) geszti péter (1) giulia este otthon marad (1) giuseppe di stefano (1) gm49 (1) gödör (10) gödör kemping (1) gogol bordello (1) gombocz bence (1) goran bregovic (1) gorillaz sound system (1) grabanc (1) grammnyi lélek (1) grb (1) guns n roses (2) gustav mahler (1) gutting revue (2) gwar (1) gyík zenekar (11) halál orgazmus (5) hamburgerkovács (1) hang-art (1) hangácsi márton (2) hangmás (4) haydamaky (1) hetedik ég (3) hey honey (1) hiperkarma (19) hisztéria (1) hobo (5) hobo blues band (1) hóember (1) hurts (1) húsevő (1) ian siegal (2) illuzio (9) indigó utca (1) innergarden (4) inspector cluzo (1) interjú (95) interjú middlemist red (1) intim torna illegál (26) irie maffia (1) irie rocktrio (1) isten háta mögött (1) jamie winchester (1) jimlemon (2) jóindulat (1) jónás vera experiment (1) judas priest (1) juhász tomi vaklárma (3) junkies (5) jurij (2) kafkaz (2) kákettők (2) kalef (1) kamikaze scotsmen (1) kapolcs (3) kapunyió (1) kardos horváth jános (2) kasabian (1) kaukazus (4) kékszakállú herceg vára (1) kék nyúl hammond band (2) kelet nyugat (1) kéményseprők (1) kenedi (1) kerekdomb (2) kerekes band (1) kettős tamás (2) kettő kettő tánczenekar (1) kézi chopin (4) kickout (1) kilian (1) kiscsillag (9) kísérlet (1) kispál andrás (3) kispál és a borz (16) kiss llaci (1) kistehén (4) klippremier (17) kolorádó (2) kolozsvári magyar napok (1) költészet napja (1) komoly (11) koncert (51) kontrolaltr (4) kontrollzé (4) konyharegény (1) korai öröm (2) korinn (2) kórusok éjszakája (1) kosbor (1) kovács kati és a qualitons (2) kowalsky meg a vega (2) központ (1) krea7ív (1) kubalibre (9) kultúrfürdő (1) kultur shock (1) kvíz (1) laár andrás (1) la fanfare en pétard (1) lemez (35) lemezpremeir (2) lemezpremiel (1) lemezpremier (14) leningrad (2) lennonádé (1) lensky mob (1) les hurlements d leo (1) le debout sur le zinc (1) ligeti gyuri álomgyára (1) lista (4) little g weevil (1) live large (1) lóci játszik (1) long play 33 1/3 (1) lovasi andrás (5) lyapis trubetskoy (1) madness (1) madrapur (1) magashegyi underground (7) magic mosquitoz (1) magyar császári pillanatművek (1) magyar dal napja (1) magyar rádió szimfonik live (1) malacka és a tahó (2) malomfesztivál (1) malter ego (1) manökken proletarz (8) mantra porno (2) manu chao la ventura (1) marge (1) maria callas (1) marlboro man (3) maróti dániel (1) maszkura (5) mavanama (1) melodisztik (1) menhely (1) menyhárt jenő (1) mesekaszinó (6) metropolita (1) mezítláb (1) mihalik ábel (3) millenáris (2) mindenkinek igaza van (1) mocsok 1 kölykök (4) mono (1) monostorapáti (1) mörk (1) morrisons (1) motörhead (1) moto magamura (1) müller péter (1) müller péter sziámi (12) mulligan (3) mumford and sons (1) muse (1) művészetek palotája (8) művészetek völgye (9) muzsik és volkova (1) my bloody valentine (1) n&sk (1) negyvenkettő (1) nemereszt (4) nemes andrás (1) nemjuci (1) nesze zen (1) nevem senki (2) nick cave (1) nils (3) no seatbeltz (3) nunki bay starship (2) nyereményjáték (11) óbudai kulturális (1) omega (1) opera (8) ördögkatlan (1) óriás (2) örvényeshegy piknik (1) osonó poszáták (1) óvodakert (2) paganza (3) pajor tamás (1) palya bea (2) pál utcai fiúk (9) panírozott barikák (3) papp lászló sportaréna (1) parov stelar band (1) paso (2) penis attack (1) péterfy bori & love band (2) peter bjorn & john (1) péter dávid (1) peter ogi (2) petruska andrás (10) picsába az űrhajókkal (1) piramis (1) plastic heaven (1) platon karataev (1) pluto (13) podlovics péter (1) ponyvalegény (1) porondszínház (1) premier (2) presszó tangó libidó (5) psycho mutants (1) public image limited (1) püspöki péter (2) puszi (2) quimby (12) r33 (2) rackajam (2) ráday kupola (1) rájátszás (1) random trip (2) redred (1) red hot chili peppers (1) renée (1) révész sándor (3) riccardo chailly (1) ricsárdgír (2) rigoletto (1) ripoff raskolnikov (1) rocklitera (1) roots & routes (1) rotfront (2) run over dogs (2) sajnarana (1) sajnosbatár (1) sajnos batár (1) scorpions (1) scout niblett (1) shima (1) shortbus circus (1) simple resistance (1) siniak (1) ska cubano (1) ska p (2) skyhős (1) soerii & poolek (3) sonar (1) spaceshit (1) staff benda bilili (2) stereomilk (4) stikli (1) stukker (2) sweet jane (1) szabad az á (2) szabó balázs (1) szabó balázs bandája (8) szabó benedek és a galaxisok (4) szalonna és bandája (1) szeder (3) szegedi marci (1) szekeres andrás (4) szeparé (3) sziget (15) szilárd (2) szimpla kert (1) szívbemarkoló (1) tai chi teacher (12) takáts eszter (3) takáts eszter beat band (1) take it easy hospital (1) taliándörögd (5) tango with me (1) tankcsapda (1) taxi (1) therapy? (1) the arbat (1) the bits (1) the carbonfools (1) the gomb (1) the hives (1) the kilimanjaro darjkazz ensemble (1) the rolling stones (2) the stripped (1) the twist (1) tintás barnes (1) titanic filmfesztivál (1) tommy emmanuel (1) tom waits (1) törzs (3) tosca (1) tóth bálint (1) tövisházi ambrus (1) toy dolls (1) tükezoo (1) tündértantra (1) tű fokán (3) tv manci (2) ubikfarm (3) újrh (1) üllői úti fuck (1) umami fétis (2) uriah heep (1) űrlénykirály (2) utcazenész (2) vadszamarak (1) váray lászló (4) varga livius (1) vasárnapi gyerekek (3) velőrózsák (2) velőrózsák zenekar (6) verdi (1) verőköltő (1) veszprémi utcazene (2) vhk (1) világveleje (3) világveleje nyár (2) virtuózok (1) vodku (1) volt (4) wakachuka (7) wasabi kht (1) yellow spots (7) zaják és társa (3) zakopower (1) zarathustra (1) zeneakadémia (1) zeropozitive (1) zoo (1) zselenszky (7) Címkefelhő

Biciklidob, technoteknő, slagszaxi és a többiek – Bélaműhely interjú

2013.04.18. 17:20 - L. D.

Címkék: interjú bélaműhely

A Bélaműhely zenekar személyében alighanem az egyik legkülönlegesebb hazai formációt ismertem meg. Hangszerparkjukat ugyanis gitár, szintetizátor és hasonlók helyett kizárólag hétköznapi használati tárgyakból, háztartási és ipari hulladékból, illetve bármilyen kezük ügyébe kerülő dologból átalakított eszközök alkotják. Színpadi produkcióik alapeleme az interaktivitás, fő céljuk az, hogy a közönség is minél közelebb kerülhessen a párját ritkító arzenálhoz. Az együttes vezetőjét, Rimóczi Istvánt a valószínűleg mindenkiben felmerülő „honnan jött az egész” mellett olyan részletekről is kérdeztem, mint a koncerthelyszínekre való eljutás nehézségei, vagy nemrég megjelent lemezük kapcsán a dalok működőképessége a látványvilágtól megfosztva.belamuhely-1.jpg

Az első kérdés adja magát: kitől származik a semmiképp se mindennapi alapötlet?

Kicsit távolabbról kezdeném a választ. Sokat gondolkodtunk rajta az elmúlt lassan hat évben, mi lehet az oka, hogy kortól, nemtől és nemzetiségtől függetlenül mindenki számára ennyire vonzó az, amit csinálunk. Végül arra jutottunk, hogy valószínűleg amiatt van ez, mert az emberben már születésétől fogva megvan a hangok iránti kíváncsiság: mindenről ki akarja deríteni, hogy szól, és ha tetszik neki, utána rendszeresen használja. Kezdi ezt a saját beszédhangjával és folytatja addig, amíg mondjuk a szülei meg nem akadályozzák benne, hogy leverje a festéket különböző használati tárgyakról. Idővel aztán tompul ez az ösztönösség, de valószínűleg mindenkinek akad legalább néhány ilyen emléke a gyerekkorára visszatekintve. Tehát arra a kérdésre, hogy kinek az ötlete volt, az a legkézenfekvőbb válasz, hogy mindenkié. Mi mindössze annyit tettünk, hogy újra felfedeztük ezt az élményt és igyekszünk minél szélesebb körben terjeszteni.

Hogy állt össze a tagság?

Sokkal korábbról nem ismertük egymást, úgy alakult ki az egész, hogy bennem felmerült, hogy kéne csinálni valami hasonlót, és különféle beszélgetések során megemlítettem az ismerőseimnek, akikkel találkoztam és érdeklődtek, mivel foglalkozom épp. Többeknek nagyon tetszett az ötlet, sőt olyan is akadt köztük, akiről kiderült, hogy korábban ő is foglalkozott már ilyesmivel. Például így ismerkedtem meg Terebessy Tóbiással, a Medence Csoport egyik tagjával, akivel azóta is együtt készítjük a hangkeltő eszközöket. A többiekkel is hasonló módon történt a dolog, aztán persze van aki időközben más irányba haladt tovább, mások viszont megmaradtak. Tóbiás mellett ilyen Varga Merse, akivel szintén hatodik éve dolgozunk együtt. Rajtuk kívül nagyjából három éve alakult ki egy viszonylag stabil gárda, akikre már hosszabb távon is lehet építeni.

belamuhely-3.jpgVolt korábbról, „hagyományos” zenekarban és hangszereken szerzett tapasztalatotok?

Én elég későn fordultam a zenélés felé, előtte tizenkét évig színészettel foglalkoztam különféle független társulatokban és csak harmincéves korom környékén kezdtem el a dél-amerikai ütőhangszeres zenével ismerkedni. Ennek révén aztán bekerültem pár profi-félprofi formációba és a tagság többi része is mind játszott valahol: van aki gitáron, van aki darbukán, vagy hagyományos dobon, de inkább az ütősök a jellemzőek, illetve később jöttek a fúvósok is. A aktuális tagok közül Krolikowski Dávid a Meszecsinka zenekarral épp most indul majd amerikai turnéra, Varga Merse elég magas szinten darbukázik és tanítja is, Molnár Bence a Szimpla Jam programsorozat vezetőjeként szokott gitározni, Nagy Tóni különböző kortárstáncos eseményeket kísér fúvós hangszereken városszerte, Horváth Ricsi pedig zsonglőrök produkciói alá dobolt sokáig.

És könnyebb vagy nehezebb a ti hangszereiteket megszólaltatni, mint a megszokottakat?

Bizonyos szempontból mindkettő igaz. A könnyűsége talán abból adódik, hogy jórészt nincsenek temperált skáláink, tehát a többé-kevésbé konkrét hanggal bíró eszközeink sincsenek egzaktul behangolva sem általánosságban, sem egymáshoz képest. Szóval nem adódnak olyan kérdések, hogy most akkor mollban vagy dúrban játszunk – nekem személy szerint nincs is sok tudásom ezekről a zeneelméleti dolgokról, ritmuskottát valamennyire tudok olvasni, de egyébként nem vagyok képzett zenész.

belamuhely-2.jpgAdott esetben nem nehéz így reprodukálni a számokat? El tudjátok játszani őket ugyanúgy egyik koncertről a másikra?

Még az előző kérdésre visszatérve, a könnyűséget tehát az okozza, hogy kicsit felelőtlenebbül kalandozhatunk ezeken a hangszereken, mint ami normális esetben adott lenne. Viszont a nehézsége is pont ebből adódik, hiszen ahogy mondod, könnyen elmászhatnak a hangok, mivel a legtöbb eszközünk nincs olyan biztosan összerakva. Például a biciklidobnál a küllőkön nem igazítottunk egyszer sem, mióta elkészült, így már tök máshogy szól, mint akár egy évvel ezelőtt. Szóval ez a nehezebb oldala. A reprodukcióval kapcsolatban pedig annyit tudok mondani, hogy volt már olyan számunk, amit tényleg át kellett alakítani mondjuk egy Szigetes workshop után, annyira megviselődött valamelyik benne szereplő hangszer. De pont ez benne az izgalom, hogy nem ragaszkodunk semmihez: ha egy dolog megváltozik, mi is vele változunk, egyáltalán nem kerülünk zavarba a helyzettől.

belamuhely-4.jpg

Egyáltalán le vannak kottázva valahogy ezek a dalok?

Nincsenek, többnyire csak megjegyezzük őket, illetve gyakran felvesszük diktafonnal. Megtehettük volna azt is, hogy lekottázzuk, bár nyilván ennek meglennének a határai. Zenei kifejezéseket – crescendo, fortissimo, pianissimo stb. – viszont használunk a próbák során, ezzel is megkönnyítve a kommunikációt egymás között.

Hogy dőlt el az, melyik hangszeren ki játszik?

Ez a dolog nem állandó, alapvetően cserélődni szokott az alapján, ki mihez érez épp kedvet. Persze van olyan, hogy valaki ezt vagy azt a hangszert annyira nem szokta használni, de szerintem már mindenki játszott mindenen. A lemezfelvétel során azért persze mindegyikünknek megvolt a pontos szerepe, de egy spontán improvizáció esetén ez közel sem ilyen fix, sőt még külön kihívást is jelent, ha nem a fő hangszeremet szólaltatom meg.

Ha már említetted a lemezfelvételt: mennyire jön át vajon ez a dolog csak a hang alapján, látvány nélkül?

Ezt a közönségnek kell eldöntenie, hiszen a mostani az első olyan felvételünk, ami tényleg lemezminőségű és így számunkra is vállalható. Többek között azért is csináltuk meg, mert mi magunk is kíváncsiak voltunk, működnek-e a számaink önmagukban, a képi körítéstől megfosztva. Lehet, hogy fel is teszünk majd egy körkérdést arról, hogy akik otthon hallgatják a dalokat, képesek-e vizualizálni, milyen hangszerek szólalnak meg bennük.

belamuhely-6.jpgHogy tudjátok ezeket az eszközöket szállítani, milyen járművel mentek az egyes koncertek helyszínére?

A legtávolabbi célpont eddig Finnország volt, ott csak a légi szállítás jöhetett szóba, amihez két napig csomagoltuk az egyes elemeket. Igazából azon is gondolkodtunk, hogy talán egyszerűbb lenne ott a helyszínen újra elkészíteni mindent, mint kivinni, de ezt a helyi szervezővel egyeztetve végül elvetettük, mivel akkor legalább egy-két héttel hamarabb ki kellett volna mennünk, illetve egy műhelyt is bérelni hozzá. Mindazonáltal elvi lehetőségként semmi akadálya ennek, hiszen a hangszereink legtöbb alkatrésze bárhol könnyedén hozzáférhető. Visszatérve a kérdésre, eleinte okozott némi nehézséget a cuccok mozgatása, de mára ez már rutinná vált. Megtanultuk, hogy lehet a leggyorsabban és legegyszerűbben összepakolni, mindennek megvan a maga helye, így közelebbi helyszínek esetén már egész pici kisbuszokba is beférünk.

A dalaitok többsége instrumentális – ezután is tudatosan maradtok ennél, vagy lehet, hogy elmozdultok majd a szövegközpontúság felé?

Ez is kedv kérdése, ilyen szempontból nincs koncepció a lemezen sem, szöveges és instrumentális darab egyaránt akad rajta. A minél eklektikusabb hangzás volt a cél, hoztunk mindenféle ötletet, szövegrészleteket és zenei témákat egyaránt. A jövőben is meg szeretnénk tartani mindkettőt, egyrészt van egy olyan tervünk, hogy összerakunk egy modern tánczenei alapokra épülő programot, ami a manapság divatos dj szettekhez lenne hasonló. Másrészt olyan visszajelzéseket is kapunk, hogy a táncolható számok mellett a különböző irodalmi alkotások ilyen kontextusba helyezett verzióit is szereti a közönségünk, úgyhogy valószínűleg ez a csapásirány is meg fog maradni.

A szó szoros értelmében vett koncertek mellett több más produkcióval is rendszeresen felléptek. Tudnál ezekről mondani pár szót?

Van egyrészt a Karmesterjáték, ami egy interaktív dolog: rövid ismerkedés és a hangszerek bemutatása után a gyerekek és a felnőttek is külön program keretében vezényelhetik a zenekart. Tehát valaki a közönségből kiáll – egy alkalommal többen is sorra kerülnek –, és kézmozdulatokkal, vagy bármilyen más formában jelzi, melyik hangszert szeretné hallani, illetve milyen intenzitással. A Hanyatt névre hallgató előadásokon egy nagy körbe rakunk le több mint húsz hangkeltő eszközt, a közönség helyet foglal középen hanyatt fekve, mi pedig majdnem teljesen sötétben „körbejátsszuk” őket. A Hangszercsépelő programok keretében aktívan ki lehet próbálni a hangszereket, bár ez egyébként minden fellépésnek jellemzője, de itt hatványozottan erre hegyezzük ki az egészet. Kérésre akár tanácsokat is adunk, hogy lehet házilag elkészíteni őket, hiszen ahogy már mondtam, egyik se igényel túl nagy szaktudást: a legtöbbet pár nap munkával és néhány ezer forint ráfordítással bárki előállíthatja.

Hol lehet titeket látni legközelebb?

Április 22-én játszunk a Gödörben a Föld napja alkalmából, ez egy hagyományosabb koncert lesz. Másnap pedig Milarepa Sound System néven egy jóval nagyobb szabású produkciót valósítunk meg, amely összesen 19 órán át fog tartani. Röviden összefoglalva az a terv, hogy hajnali 4 óra 40 perckor elindulunk az albertfalvai temetőtől a belváros felé, útközben pedig összegyűjtünk különféle eldobott tárgyakat. Útközben több alkalommal megállunk és a legváltozatosabb formában igyekszünk zajt kelteni a frissen beszerzett dolgokkal. Koradélutánra megérkezünk a Trafóba, ahol egy már előkészített színpadra felpakoljuk a szerzeményeinket, majd bevilágítjuk és hangosítjuk őket. Egyébként ezt is végig nyomon követhetik az érdeklődők. Az egész viszont este fog kicsúcsosodni egy nagyjából egyórás, improvizációra épülő koncert keretében. A végén pedig ismét útra kelünk, felrakunk mindent egy platós teherautóra, és az elengedés aktusát gyakorolva visszavisszük pontosan oda, ahol találtuk. Minderről részletes videofelvétel készül, amiből már a Trafóban is vetítünk részleteket – hogy mindenki láthassa, ez vagy az a tárgy honnan származik –, emellett utólag egy összegző rövidfilmet is összevágunk majd.

belamuhely-5.jpgBiztosak vagytok benne, hogy találni fogtok megfelelő mennyiségű és minőségű alapanyagot?

A próbatermünk környezetében már több modellezést végeztünk, és hát jelenteném minden kedves olvasónak, hogy nem kell aggódni: szemét van. Úgyhogy hacsak a Greenpeace nem tervez előző napra egy nagyszabású szabadtéri porszívózást a 11. kerületben, nem lesz probléma. Nyilván ez egyfajta kihívás nekünk, abszolút nem tudhatjuk előre, hogy alakul majd az egész, de épp ez benne a szép.

(A Milarepa Sound System filozófiai hátteréről további részletek itt olvashatók. Fotók: Boldizsár Márk – Ebolty Photo)

A bejegyzés trackback címe:

https://ldkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr25231628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.