A38-tól a Zeneakadémiáig

Független és maximálisan szubjektív koncertbeszámolók, interjúk, miegymás. Néha egy-egy komolyzenei téma, mindez teljesen rendszertelenül. Ha két hónapig nincs egy poszt se, aztán egy héten belül jön kettő, ne lepődj meg, ez a blog így működik :)

Címkék

30y (5)
(1) a38 (6) abel label (2) acidbenci (1) ajánló (18) akvárium klub (2) alias (1) amen (1) amorf lovagok (1) amorf ördögök (1) amor ördögök (1) andfriends (1) anez (2) annabarbi (1) anselmo crew (1) audio-szelfi (1) aurevoir (1) az zenekar (1) a kutya vacsorája (8) babarci bulcsú (2) backpackers spring festival (1) bad religion (1) bajnoq (2) baksa soós attila (2) balaton (3) balaton és méhes marietta (1) baltazár színház (1) bánkitó (1) barba negra music club (1) bardo (1) bartók béla (1) beatles emlékest (1) behavazott plusz minusz (1) bélaműhely (2) belga (1) belvárosi betyárok (1) ben frost (1) bérczesi róbert (7) bever (1) billy idol (1) billy talent (1) biorobot (7) birkaember (1) black out (1) blahalouisiana (2) bob geldof (1) bogaras szuperegyüttes (1) bogoz (1) bohemian betyars (10) boogie mamma (7) bors (6) braindogs (2) brautigam gábor (1) bréma (1) bródy jános (1) budapesti fesztiválzenekar (2) cabaret (1) calcium (1) campus (1) cappuccino (1) carson coma (1) catsandox (1) charlie winston (1) che sudaka (1) circus hungaricus (1) code civil (1) colombre band (16) colorstar (1) col legno (1) compagnie malabar (2) concerto budapest (1) cowbox junkies (1) creep (1) crescendo (3) csaknekedkislány (1) csalamádé fesztivál (1) császári gergely (2) császári pillanatművek (1) csaszi (1) csaszi pillanatművek (1) cseh tamás emlékest (1) cserkúthy balázs (1) csibor (2) csizmazia zsolt (1) csókolom (1) czitrom ádám (1) dal (5) dalfutár (1) dalpremier (11) dánielfy gergő (1) darvas benedek (2) das lied von der erde (1) depeche mode (2) depresszió (1) derültégből (1) dévényi ádám és az átmeneti kabát (1) dióssy ákos (1) diszkrét báj (1) dózsa györgy (1) drastik putto (5) edda (1) efott (1) egyetlen hajléktalan (1) egyszer volt (1) ék (1) eklektika (1) elefánt (8) elevenkert (2) eleven hold (4) emléxel? (1) ep-premier (7) erik sumo band (6) erkel ferenc (1) esti kornél (2) európa kiadó (7) évforduló (2) ezer erdő (1) faith no more (1) fedélzetre (1) fekete jenő (2) fekete város (1) felső tízezer (3) feszteger (1) fesztivál (44) fezen (1) fishing on orfű (17) fleming (1) flogging molly (1) foo fighters (1) fran palermo (1) frenk (3) frozen steak (1) galapagos (1) gesztivál (1) geszti péter (1) giulia este otthon marad (1) giuseppe di stefano (1) gm49 (1) gödör (10) gödör kemping (1) gogol bordello (1) gombocz bence (1) goran bregovic (1) gorillaz sound system (1) grabanc (1) grammnyi lélek (1) grb (1) guns n roses (2) gustav mahler (1) gutting revue (2) gwar (1) gyík zenekar (12) halál orgazmus (6) hamburgerkovács (1) hang-art (1) hangácsi márton (3) hangmás (4) haydamaky (1) hetedik ég (3) hey honey (1) hiperkarma (20) hisztéria (1) hobo (5) hobo blues band (1) hóember (1) hurts (1) húsevő (1) ian siegal (2) illuzio (9) indigó utca (1) innergarden (4) inspector cluzo (1) interjú (96) interjú middlemist red (1) intim torna illegál (26) irie maffia (1) irie rocktrio (1) isten háta mögött (1) ivan & the parazol (1) jamie winchester (1) jimlemon (2) jóindulat (1) jónás vera experiment (1) judas priest (1) juhász tomi vaklárma (3) junkies (6) jurij (2) kafkaz (2) kákettők (2) kaláka (1) kalef (1) kamikaze scotsmen (1) kapolcs (3) kapunyió (1) kardos horváth jános (2) kasabian (1) kaukazus (4) kékszakállú herceg vára (1) kék nyúl hammond band (2) kelet nyugat (1) kéményseprők (1) kenedi (1) kerekdomb (2) kerekes band (1) kettős tamás (2) kettő kettő tánczenekar (1) kézi chopin (4) kickout (1) kilian (1) kiscsillag (9) kísérlet (1) kispál andrás (3) kispál és a borz (16) kiss llaci (2) kistehén (4) klippremier (18) kolorádó (2) kolozsvári magyar napok (1) költészet napja (1) komoly (11) koncert (52) kontraszt (1) kontrolaltr (4) kontrollzé (5) konyharegény (1) korai öröm (2) korinn (2) kórusok éjszakája (1) kosbor (1) kovács kati és a qualitons (2) kowalsky meg a vega (2) központ (1) központi hatalom (1) krea7ív (1) Kronoszinklasztikus Infundibulum (1) kubalibre (9) kultúrfürdő (1) kultur shock (1) kvíz (1) laár andrás (1) la fanfare en pétard (1) lemez (37) lemezpremeir (2) lemezpremiel (1) lemezpremier (16) leningrad (2) lennonádé (1) lensky mob (1) les hurlements d leo (1) le debout sur le zinc (1) ligeti gyuri álomgyára (1) lista (4) little g weevil (1) live large (1) lóci játszik (1) long play 33 1/3 (1) lovasi andrás (5) lyapis trubetskoy (1) madness (1) madrapur (1) magashegyi underground (7) magic mosquitoz (1) magyar alter mémek (2) magyar császári pillanatművek (1) magyar dal napja (1) magyar rádió szimfonik live (1) magzat (1) malacka és a tahó (2) malomfesztivál (1) malter ego (1) manökken proletarz (8) mantra porno (2) manu chao la ventura (1) marble mist (1) marge (1) maria callas (1) marlboro man (3) maróti dániel (1) maszkura (5) mavanama (1) melodisztik (1) menhely (1) menyhárt jenő (2) mesekaszinó (6) metropolita (1) mezítláb (1) mihalik ábel (3) millenáris (2) mindenkinek igaza van (1) mirtse kori (1) mocsok 1 kölykök (4) mono (1) monostorapáti (1) mörk (1) morrisons (1) motörhead (1) moto magamura (3) müller péter (1) müller péter sziámi (13) mulligan (3) mumford and sons (1) muse (1) művészetek palotája (8) művészetek völgye (9) muzsik és volkova (1) my bloody valentine (1) n&sk (1) negyvenkettő (1) nemereszt (4) nemes andrás (1) nemjuci (1) nesze zen (1) nevem senki (2) nick cave (1) nils (3) no seatbeltz (3) nunki bay starship (3) nyereményjáték (11) óbudai kulturális (1) omega (1) opera (8) ördögkatlan (1) óriás (2) örvényeshegy piknik (1) osonó poszáták (1) óvodakert (2) paganza (3) pajor tamás (1) palya bea (2) pál utcai fiúk (10) panírozott barikák (3) papp lászló sportaréna (1) parov stelar band (1) paso (2) penis attack (1) péterfy bori & love band (2) peter bjorn & john (1) péter dávid (1) peter ogi (2) petruska andrás (11) picsába az űrhajókkal (1) piramis (1) plastic heaven (1) platon karataev (2) pluto (13) podlovics péter (2) ponyvalegény (1) porondszínház (1) premier (2) presszó tangó libidó (5) psycho mutants (1) public image limited (1) püspöki péter (2) puszi (2) quimby (13) r33 (2) rackajam (2) ráday kupola (1) rájátszás (1) random trip (2) redred (1) red hot chili peppers (1) renée (1) révész sándor (3) riccardo chailly (1) ricsárdgír (4) rigoletto (1) ripoff raskolnikov (1) rocklitera (1) roots & routes (1) rotfront (2) rühös foxi (1) run over dogs (2) sajnarana (1) sajnosbatár (1) sajnos batár (1) scorpions (1) scout niblett (1) shima (1) shortbus circus (1) simple resistance (1) siniak (1) ska cubano (1) ska p (2) skyhős (1) soerii & poolek (3) sonar (1) spaceshit (1) staff benda bilili (2) stereomilk (4) stikli (1) stukker (2) sweet jane (1) sz4p (1) szabad az á (2) szabó balázs (1) szabó balázs bandája (8) szabó benedek és a galaxisok (4) szalonna és bandája (1) szeder (4) szegedi marci (1) szekeres andrás (4) szeparé (3) sziget (15) szilárd (2) szimpla kert (1) szívbemarkoló (1) tai chi teacher (12) takáts eszter (3) takáts eszter beat band (1) take it easy hospital (1) taliándörögd (5) tango with me (1) tankcsapda (1) taxi (1) therapy? (1) the arbat (1) the bits (1) the carbonfools (2) the gomb (1) the hives (1) the kilimanjaro darjkazz ensemble (1) the rolling stones (2) the stripped (1) the twist (1) tintás barnes (1) titanic filmfesztivál (1) tommy emmanuel (1) tom waits (1) törzs (3) tosca (1) tóth bálint (1) tövisházi ambrus (1) toy dolls (1) tükezoo (1) tündértantra (1) tű fokán (3) tv manci (2) ubikfarm (3) újrh (1) üllői úti fuck (1) umami fétis (2) uriah heep (1) űrlénykirály (2) utcazenész (2) vadszamarak (1) váray lászló (4) varga livius (1) vasárnapi gyerekek (3) velőrózsák (2) velőrózsák zenekar (6) verdi (1) verőköltő (3) veszprémi utcazene (2) vhk (1) világveleje (3) világveleje nyár (2) virtuózok (1) vodku (1) volt (4) wakachuka (7) wasabi kht (1) yellow spots (7) zaják és társa (3) zakopower (1) zarathustra (1) zeneakadémia (1) zeropozitive (1) zoo (1) zselenszky (7) Címkefelhő

„Hajléktalant és hippit is érintett már meg a zeném” – interjú Kárpule Ferenc utcazenésszel

2011.09.01. 15:30 - L. D.

Címkék: interjú utcazenész

Második részéhez érkezett az utcazenészeket bemutató interjúsorozat. Ezúttal egy végzettségét tekintve is profi muzsikust ismerhettek meg, aki bár kényszerből választotta ezt a megélhetési formát, ennek ellenére missziós szerepet is tulajdonít magának: igyekszik a klasszikusokat minél szélesebb rétegekhez eljuttatni. A beszélgetésben persze szóba kerül a nyár elején bevezetett új szabályozás is, ami rendkívüli módon megnehezítette az utcai zenészek életét. Pozitív fejlemények egyelőre nincsenek, de az összefogási kényszert egyre többen felismerik: a közeljövőben így egyesületet alapítva próbálnak majd kiállni jogaikért.

Mióta foglalkozol utcazenéléssel és miért döntöttél mellette?

Az egész úgy kezdődött, hogy hegedűtanárként végeztem a Miskolci Zeneművészeti Főiskolán, ezt követően pedig visszamentem a szülővárosomba, Debrecenbe munkát keresni. Próbálkoztam a szimfonikus zenekarnál, de náluk nem kaptam lehetőséget, így különböző, zenétől teljesen független alkalmi munkák után kellett néznem. Elkezdtem újságot árulni, aztán egyik nap összetalálkoztam az egykori hegedűtanárom feleségével, aki nagyon megrendült, amiért ilyen pozícióban látott. Láttam rajta, hogy komolyan kétségbe van esve, és ennek hatására elgondolkodtam rajta, hogy ezen tényleg változtatni kéne. Egyszer aztán kaptam egy telefont Tatabányáról, hogy egy ottani zenekarban lenne számomra lehetőség. Ez 2003–2004 környékén lehetett. Össze is jött, adtunk pár koncertet, majd pedig úgy döntöttem, felköltözöm Budapestre és itt próbálkozom tovább. Kezdetben nem jártam sikerrel, például McDonald's-ban is kellett munkát vállalnom a megélhetésem miatt, de egy napon szólt az egyik ismerősöm, hogy az iskolájában énektanárt keresnek. Ennek hallatán kicsit megrémültem, mert sosem tanítottam még éneket, de úgy gondoltam, vesztenivalóm nincs, így elmentem a meghallgatásra.

Milyen iskola volt ez?

Egy műszaki gimnázium, de az igazgatója egy rendkívüli humán műveltséggel rendelkező ember volt. Amikor bementem hozzá, rögtön ezzel fogadott: „Magának annyira jó kisugárzása van! Biztos vagyok benne, hogy szeretni fogják a gyerekek.” Tehát felvett, és végül három évig tanítottam éneket az iskolában. Sajnos azonban ez csak egy helyettesítő állás volt, és miután az eredeti tanárnő visszajött a szülési szabadságról, nem tudtak tovább alkalmazni engem – elvégre egy műszaki irányultságú intézményben két énektanár egyszerűen nem fér el. Úgyhogy 2007-ben megint ott álltam munka nélkül. Ekkor jött be az utcazene: az előzményekhez hozzátartozik, hogy főiskola alatt rendszeresen jártunk ki a budai várba zenélni, ez egyfajta hagyomány volt a zenésznek tanulók körében. Már akkor is nagyon nagy élmény volt nekem, mert össze sem lehet hasonlítani a hangversenytermek hangulatával. Ott az a helyzet, hogy elmennek az emberek a koncertekre, előtte kifizetik a jegyárat, és bár tapssal ki tudják fejezni a tetszésüket, alig-alig van csak kapcsolat köztük és az előadók között. Mondjuk ki, a túlnyomó többség megszokásból jár el. Ezzel szemben az utcán az egész sokkal szabadabb és közvetlenebb, jóval őszintébbek a reakciók. Itt meg kell küzdeni a hallgatóságért – aki nem játszik jól, egyszerűen elmennek mellette. Ez adja szerintem az utcazene legnagyobb hitelességét.

Tehát 2007-től kezdve folyamatosan műveled?

Igen, a várban kezdtem el, és mire eljött a tél, annyira megszerettem, hogy nem akartam abbahagyni. Bár ismét jelentkeztem egy multicéghez árufeltöltőnek, összesen egy hónapig bírtam. Ekkor jött a felismerés, hogy ez így nem mehet tovább – döntenem kell végre, hogy zenész akarok-e lenni, vagy fizikai munkás, amivel hosszú távon biztosan tönkretettem volna az izmaimat. Ahogy mérlegeltem a lehetőségeket, eszembe jutott az aluljáró. Itt télen is van lehetőség játszani: amikor kint a legnagyobb hideg tombol, akkor is legfeljebb őszies klíma jellemzi. Emellett az akusztikája is sokkal jobb, mint a nyílt tereknek. Először a Nyugati pályaudvarhoz mentem, de ott a közbiztonság se volt a legjobb, illetve a zaj is elég nagy. Ezután mentem át a Ferenc körúthoz, amit időközben már Corvin negyednek hívnak. Itt nagyon jó volt minden: az emberek ismertek és szerették a zenémet. Még olyan is előfordult, hogy hajléktalantól kaptam pénzt – persze csak pár forintot, de a gesztus a lényeg.

Mennyiben változtatta meg a helyzetedet a nyár elején elfogadott új szabályozás?

Teljesen váratlanul ért. Az egyik rajongómtól értesültem róla, ő hívott fel telefonon, hogy figyeljem a híreket. Bementem az önkormányzathoz, ahol elém tettek egy űrlapot, hogy ezzel kell engedélyt igényelnem egy hónapra előre. Viszont közölték, hogy az aluljáróba nem fogják megadni, ugyanis onnan minden utcai tevékenységet kitiltottak. Magával a szabályozással nem lenne bajom, mert tényleg fontos, hogy legyen valami kontroll. Például tudok arról, hogy az egyik parlamenti képviselő amiatt szorgalmazta az utcazene korlátozását, mert zavarta őt az otthoni nyugalmában. Azonban itt van egy alapvető ellentmondás: az aluljárókban nincsenek lakók, akiket ez zavarhatna! Ha valakit mégis zavar, az vagy nagyon illuminált állapotban van és csak balhézni akar, vagy bűnöző – például egy kéregető-maffia, ilyenhez is volt „szerencsém”. Egy idős nő volt az, szitkozódva fenyegetőzött, hogy tűnjek az aluljáróból. Én nem vettem róla tudomást, mert ilyen stílusban nem beszélhet velem senki. Erre odajött hozzám egy két fejjel magasabb, kigyúrt férfi, és azzal kezdte, hogy a szemembe köpött. Majd pedig el akart zavarni, mondván ez az ő területe. Szerencsére egy arra járó megvédett engem, így végül nem lett komoly baj a dologból. A lényeg az, hogy pont az ilyen esetek miatt értek egyet a szabályozással, de nem a mostani formában.

Sok ilyen élményed volt?

A nagy többség szerencsére abszolút pozitív. Nagyon megható pillanatok is vannak: egyszer odajött hozzám egy idős bácsi, aki a csekély nyugdíját szórólapozásból egészíti ki. Könnyekkel a szemében mondta, hogy amíg dolgozott, volt pénze a Zeneakadémiára járni koncertekre. Soha nem gondolta volna, hogy valaha még lesz ahhoz hasonló élményben része, de tőlem ezt kapta meg. Rengeteg hasonlót mondhatnék még. Egyszer egy hippi jött oda hozzám, szintén két fejjel magasabb, úgyhogy először azt hittem, megint balhé lesz. Erre megkérdezi, mi az amit játszom. Mondom neki, Csajkovszkij hegedűversenye. „Igen? Ez ilyen jó? Hát öregem, te megszerettetted velem a komolyzenét!” És odaadta nekem azt a pénzt, amit eredetileg az aznap esti sörözésre szánt.

Miből áll össze a repertoárod?

Főleg klasszikus zenét játszom, mivel ez a végzettségem. Sajnos nem tudok improvizálni – ez az, amit nagyon szeretnék megtanulni, de egyelőre nem sikerült. A Ferenc körútnál egyébként sok olyan cigányzenész van, akik hallás alapján tanulják a zenét és szinte bármit el tudnak játszani. Nagyon irigylem őket emiatt, viszont cserébe kottát olvasni nem tudnak – ez az amihez én értek. Filmzenéket is szoktam játszani, illetve persze kívánságok is akadnak, amiket igyekszem teljesíteni. Úgy gondolom, kettős a feladatom: egyrészt fontos a popularitás, emellett viszont egyfajta missziós jellege is van annak, amit csinálok. Próbálom átadni a klasszikus értékeket az embereknek, és öröm látni, mikor valakit tényleg megérint a zeném. Azt hiszem, Kodály nem véletlenül mondta, hogy a zene mindenkié. Nagyon fontos, hogy ne csak a koncerttermek szubkultúrájában lehessen közvetíteni, hanem olyan nyílt helyeken is, ahol jóval nagyobb a potenciális hallgatóság.

Jelenleg hol játszol?

A Corvin negyed metrókijárata mellett a járdaszegélyen. Sokkal rosszabb így, alig tud csak érvényesülni a zene a hangzavarban, ezen kívül az időjárás is bármikor közbeszólhat. Most először fordul elő négy év óta, hogy megélhetési gondjaim vannak. Július második fele például gyakorlatilag teljesen kiesett. Az aluljáróba viszont nem merek lemenni, mert félek a kilátásba helyezett büntetéstől. Leginkább azt nem értem, miért nem ülnek le a döntéshozók közös megoldást keresni az utcazenészekkel. Talán azért nem tekintenek minket tárgyalópartnernek, mert valóban vannak kóklerek is az utcákon, akik kvázi csak kéregetni állnak ki, nincs mögöttük semmi tudás és művészi érték. Ezzel az a legnagyobb probléma, hogy egy nem hozzáértő hallgató elsőre nagyon nehezen tud csak különbséget tenni. Talán emiatt hozták a szigorú szabályt, mert nem tudtak hogyan reagálni a szituációra. Én viszont úgy gondolom, hogy nagyon fontos a különbségtétel, ezért néhány kollégámmal elhatároztuk, hogy egyesületet alapítunk az érdekeink képviseletére.

Milyennek látod a lehetőségeket a közeljövőben?

Azt gondolom, hogy a legfontosabb az összefogás: hangot kell adni annak, hogy a zene valóban nélkülözhetetlen érték a társadalom számára. A következő fordulópont augusztus végén várható: a Városházán ekkor tárgyalják újra az utcazenészek ügyét. Én már előző alkalommal is elmentem, felszólalni is engedtek, szerintem ennek köszönhetem a felszínre szóló engedélyemet. Nagyon fontos a párbeszéd, fel kell hívni a figyelmet azokra a dolgokra, amiket elmondtam. A mostani üléstől azt várom, hogy a rossz idő beálltával az aluljárókban is lesz lehetőség zenélni. Ennek tulajdonképp erkölcsi kérdésnek kellene lennie a városvezetők számára: semmi köze nincs a politikához, egyszerűen emberi érdekről van szó – egyrészt a zenészek megélhetése, másrészt az említett kulturális misszió jövője a tét. Bízom benne, hogy józan döntés születik majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://ldkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr883195660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akimoto 2012.03.26. 11:31:32

Mi lenne, ha valamelyik színház (Madách, Víg), esetleg a Zeneakadémia saját utcazenésze lennél? Megállapodnál velük, mikor milyen műsort adsz, amíg nem rendeződik az életed, mi, a járókelők meg arra járnánk, csak úgy...
Gratulálok az RTL-es előadásodhoz. Gyönyörű volt! :)

mirjam123 2015.06.29. 20:37:24

Gyönyörű a játékod! Éjjel nappal tudnám hallgatni! :) Az Úr áldjon meg gazdagon!