A legjobb idei magyar lemezek után szokás szerint a dalokat szedtem össze, ezúttal tízet. Érdekes módon sokkal több lassú, vagy középtempós szám került most be a merítésbe, csak kettő vagy három az igazán gyors. Egy olyan van köztük, ami nagylemezen jelent meg, a többi vagy EP-n, vagy single-ként, és olyan albumokról ezúttal se válogattam, amelyek felkerültek az előző listára.

Bajnoq: Nem tud senki se semmit
Két évvel ezelőtti megalakulása óta a Bajnoq minden évben egy-egy új EP-vel jelentkezett, amiről tavaly és tavalyelőtt is beválasztottam az egyik dalt a legjobbak közé. A hagyomány idén sem szakadt meg: ezúttal négy számot adtak ki, amelyek közül csak egy közéleti, a többi inkább közérzeti ihletésű. Utóbbiak közé tartozik a Nem tud senki se semmit, a zenekar eddigi leglassabb folyású, egyben leghosszabb szerzeménye (a 4 percet azért így se éri el). Egészen más arcukat mutatják meg benne, de az igazat megvallva talán még jobban is áll nekik, mint a punkos darálás.
Cz.K. Sebő: Chamomile
A Platon Karataev egyik frontembere a zenekar mellett szólóprojektjével is aktív, ahová a közös irányvonalba kevésbé illeszkedő ötleteit igyekszik átmenteni. A készülő nagylemez előzeteseként januárban jelent meg az álomszerű Chamomile, aminek a klipje is ráerősít erre a hangulatra. A dal nincs túlbonyolítva, gerincét a Szabó Benedek által játszott basszusriff adja, de így is bekúszik az ember fejébe, nekem például egészen váratlan pillanatokban villant be egy-egy sor vagy dallam a meghallgatása után.
Dalfutár: Idő van eladó
Hajós András műsorából már a tavalyi listára is beválogattam egy dalt, az idén nyár végén debütált negyedik évadban pedig ismét jó néhány korszakalkotó pillanatot láthatott, aki követte az epizódokat a YouTube-on. Kiemelkedett az utolsó adás, ahol Rácz Gergő zenéjére Tariska Szabolcs írt szöveget, a legnagyobb dobás viszont Fekete-Kovács Kornél produceri felkérése volt, aki a Modern Art Orchestra bevonásával big bandre hangszerelte a dalt. Ehhez jött hozzá Vitáris Iván karizmatikus énekhangja, az eredmény pedig az eddigi legerősebb és legeredetibb Dalfutár-szám lett.
Kiscsillag: Tompa kések
A tavaszi karantén kihirdetésével nagyjából egy időben jelent meg a Kiscsillag hatodik nagylemeze, amiről akkor azt írtam: művészileg magasabb polcon van, mint sok zenekar teljes életműve, ezzel együtt nem érzem azt, hogy a törzsrajongókon kívül szélesebb réteget is meg tud szólítani. Rám se volt akkora hatással, hogy a teljes albumot beválogassam a legjobbak közé, a címadó dal viszont tényleg megfogott, a zene fokozódó dinamikája és a szöveg költői mélységben kibontott alapszituációja egyaránt.
Kiss Llászló: Kép
Az Európa Kiadóból való kényszerű és méltatlan távozása után Kiss Llászló évekig nem lépett színpadra, majd 2016 elejétől néhányszor egy barátaiból álló alkalmi formációval koncertezett. Arra viszont két évvel ezelőttig kellett várni, hogy a nosztalgiázáson túllépve dalszerzői énje is feléledjen. Szerzőtársa egy régi barátja, Barabás Béla lett, akivel több duókoncert után annak is nekiláttak, hogy újonnan született ötleteit kidolgozzák. Az egyik (I'm out) már a tavalyi listámra is felkerült, az idén februárban megjelent, balladisztikus-létösszegzős hangulatú Kép pedig egy egészen másik oldalát mutatja meg. Jó hír, hogy azóta összeállt a teljes zenekar és készül a nagylemez, ami a jövő év egyik nagy dobása lehet az underground színtéren.
Monostori János és a Flight Mode: Számmisztika
Müller Péter Sziámi Napidal Sziámival projektje az egyik legkülönlegesebb kezdeményezés, amit valaha kitaláltak a magyar könnyűzenében: egy éven keresztül mindennap közzétesz egy dalszöveget a hozzá tartozó tempóval, amire aztán várja a kidolgozott verziókat. Az eddig beérkezett és már teljesen kész ötletek közül Monostori János és a Flight Mode megfejtése fogott meg legjobban, akik a Számmisztika című dalkezdeményt öltöztették fel laza jazzes köntösbe. A végeredmény egészen slágeres és fülbemászó, bármelyik rádióban is megállná a helyét.
Müller Péter Sziámi AndFriends: Visszavágyó
Müller Péter Sziámi saját zenekara kevésbé volt termékeny idén, mint a frontember a fentebb említett Napidal projekt keretein belül, de két dalt azért kiadtak készülő nagylemezük anyagából. A január elején megjelent Visszavágyó – amit koncertekről már korábbról is ismerhetett a közönség – egy pörgős rock n' roll szám, amihez egyéni hangulatú klipet is forgattak. Jövőre remélhetőleg gyorsabb tempóban követi majd még sok hasonló.
Ónodi Eszter & the Open Pub: Én úgy alszom
Kirschner Péter kezdeményezésére állt össze nyár végén egy izgalmasnak ígérkező új zenekar, melynek élén a főként színésznőként ismert Ónodi Eszter énekesként is megmutatja magát. Első daluk, a Karafiáth Orsolya versére készült Én úgy alszom klipje máris több tízezres megtekintésnél jár, és már készülőben a folytatás. Minden bizonnyal élőben is nagy dobás lesz, amint a járványhelyzet megengedi, hogy elkezdhessék a koncertezést.
Szesztay Dávid: Szabadon
Szesztay Dávidnak komoly zenei múltja van, sokan mégis csak azóta ismerik, hogy bő négy évvel ezelőtt meghívást kapott a Kiscsillagba. Lovasiék a session-zenészségből kilépve azóta már szerzőként is számítanak rá, saját ötleteit mégis elsősorban szólóprojektjében valósítja meg. Első nagylemeze után idén egy EP-vel jelentkezett, a három dalból a Szabadon fogott meg igazán, ami visszafogott, halk kezdés után egyre hangosabb és intenzívebb folytatással jut el a katartikus csúcspontig. Szesztay hangszíne ráadásul kellemesen nyugtató, kifejezetten jól esik hallgatni, ahogy énekel.
Szűcs: Tudunk várni
A Heaven Street Seven öt évvel ezelőtti feloszlása után Szűcs Krisztián egy ideig kereste a helyét dalszerzőként: írt számokat a Budapest Bárnak és a hagyományos zenekari kereteken minden téren szétfeszítő Rühös Foxinak, volt egy rövidéletű próbálkozása Mező Misivel NAZA név alatt, de a jól ismert "szűcsös" stílus, ami annyi rajongót szerzett a HS7-nek, egyikben sem köszönt vissza igazán. Végül idén januárban saját nevén adott ki egy háromszámos EP-t, ami pont a fentebb említett hangzás- és szövegvilágot hozza. Mindegyik kellően slágeres és fülbemászó, de szövegében a címadó dal a legerősebb.
(Az előző rész a legjobb 2020-as magyar le,ezekkel IDE KATTINTVA érhető el.)