A (halál;orgazmus) története messzire nyúlik, egy korábban megjelent cikkben 2003-ig van visszavezetve az eredete. A zenekar 2018 óta nem működik, de a tagok intenzív zenélést folytatnak azóta is. A Verőköltő, Dupla eutanázia, A Gecó és a Fa, Kadambabreder, Kronoszinklasztikus Infundibulum, Polhodi mind belőlük valók. Május 14-én egyetlen koncert erejéig összeállnak, mint mondják, nem ígérnek és nem is fenyegetőznek. Erre az alkalomra időzítve egy új kislemezt is közzétettek, ennek van a premierje az alábbi cikkben, a szövegíró-frontember, Pintér Gergő némi plusz infóval is szolgált a hátterükről és születésükről. Innentől övé a szó.
Ezek a dalok mondókák és mantrák. Négy (halál;orgazmus) dal képezi a lemez törzsanyagát, melyek szövege még 2015-16-ból való. A Délpesti Autóbuszgarázs, az Ember1 és a Merénylet egy házibuliban született, és a 2015-ös Tű Fokán Fesztiválon be is mutattatott egy reggeli versperformansz keretében, szólóban - bár ha jó emlékszem, valakik ott csörömpöltek rá valamit. A (halál;orgazmus) azonban ekkor még az Őssejtmámor klip és a Dinamikus Meditáció című duplalemez munkálataival volt elfoglalva, melynek a felvételeire 2016 januárjában vonultunk stúdióba egy hétvégére.
Az R33 stúdiója ekkor Nagymaroson üzemelt egy cserépkályhás parasztházban. Már péntek este odamentünk, és bemutattam a zenekarnak az akkoriban írt dalaimat. Ferdi aládobolt, Szláj meg Csanki pedig igen jól mulattak az előadáson. A Merényletnek ekkor még csak a refrénje volt meg, de sok olyan mondóka is volt a műsoron, melyek talán soha nem fognak napvilágot látni. Kiemelendő ezek közül az Ember2, melynek létezése magyarázza e mostani lemez videóklipes dalának a címét. Azt terveztük, hogy egy nap alatt feltoljuk a Dinamikus Meditációt, majd vasárnap megírjuk és felvesszük ezeket az új dalokat. Tekinthetjük úgy tehát, hogy 6 év csúszással figyelemre méltó részeredmény született :)
A házibemutató eufóriájában született meg a Keresztes szövege, pontosabban annak első versszaka. Ezt a dalt egy héttel később el is játszottuk a Gólyában valamilyen kezdetleges formában. Ezt követően mind a négy dal várólistára került egy időre, mígnem 2016 decemberében egy három napos kórházi látogatás ihletésére megírtam a Keresztes második versszakát, egy csokornyi karácsonyi dallal együtt. Ferdivel egy éjszaka tető alá hoztuk a karácsonyi kislemezünket, melyen a Keresztes is helyet kapott. Ez a verzió azonban szándékosan torzó, meghagytuk a teret Szláj és Csanki majdani szólamainak, hogy egyszer majd (halál;orgazmus) dal lehessen belőle.
2017-18-ban összeálltak ezek a dalok, koncerteken játszottuk is őket. A lemezfelvételnek akkor álltunk neki, amikor a (halál;orgazmus) már elkezdett nem működni, 2018 őszén. Innentől kezdve átlagosan évente történt valamiféle előrelépés az ügyben, pl. a 2020 tavaszi hermetikus lezárások alatt Ferdi egyszer csak hirtelen feldobolta a dalokat, és 2022 január-februárban a többi szólamot is felvettük házilag.
Évek óta éreztem, hogy ezeknek a daloknak a megjelenése igen fontos, mert sokan hiányolták őket. Kedvencem egy 2020 tavaszi találkozás a Margit-hídnál:
Ő: Nem te vagy véletlenül a Tudósok énekese?
Én (némi habozás után): De.
Ő: Dejó, a barátnőmmel a kedvenc dalunk a Dél-pesti Autóbuszgarázs, de nem találjuk sehol…
Bónusz: Kvantumgravitáció. Ezek Fél(h;o) (vagy így: Félhó) szerzemények, Ferdivel és Tisztelt Dórival készítettük. A Kvantumjavító Intézet 2017 bánkitós fless, és a Nyári slágerek című kislemezen kapott akkor helyet. A Gravitációs Hullámdetektátor a 2018-as Famelab Tudománykommunikációs versenyre készült, és a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében debütált. Mindkettőt műsoron tartottuk az Orgazmo Posztmortem zenekarral, de miután ez Ferdi távozásával Kronoszinklasztikus Infundibulummá alakult, nem maradt zenekar, ami el tudná játszani ezeket a dalokat. Egy éve a Wigner Intézet közösségi médián keresztül felhívást intézett a néphez fizikai témájú dalok után kutatva, és ezen felbuzdulva újra felvettük e két nótát a Szimpla stúdiójában. Most a (halál;orgazmus) kislemezhez hozzácsapva talán jelennek meg e hányattatott sorsú darabok.
A lemezt a koncerthangosítónk, Torma Béla keverte. A borítófotót Alagi Mihály készítette, kinek kedvenc modellje egyúttal a (halál;orgazmus) zenekar tulajdonosa, Káldi Zsolt, ki a képen látható. Zsolti a kezdetektől velünk volt, szerepelt a klipekben, szellemi támogatást nyújtott a zenekarnak, és főzött nekünk, amikor stúdióztunk. E lemez megjelenését már nem élte meg, tavaly karácsonykor hagyta el a földi létet. Azért bízunk benne, hogy valami módon eljut hozzád is e lemez Zsolti!
És mi lesz május 14-én a Gólyában, búcsúkoncert?
A (halál;orgazmus)-nak mindeddig nem volt búcsúkoncertje, holott 2019-ben volt utoljára koncertünk - akkor is csak kettő, amik véletlenül becsúsztak. Bár marketingfogásnak nagyon jó a búcsúzkodás, még akkor is, ha néhány évente megismétli a zenekar, továbbá búcsúkoncert nélkül simán csak nem működni, más zenekarokkal játszani nagyon nem kifizetődő, akkor sem akartunk belemenni ezekbe a körökbe. A mostani koncert is csak Szlájbúcsúztató, de semmi nem garantálja, és nem is zárja ki, hogy nélküle fogunk még játszani. A többiek - Csanki, Ferdi, én - el tudnánk képzelni évi néhány (halál;orgi) koncertet az aktív zenekaraink mellett (Verőköltő, A Geco és a Fa, Dupla Eutanázia, Kadambebreder, Kronoszinklasztikus Infundulum), ám Szláj egyéb elfoglaltságai alapján kizártnak tartja, hogy ebben részt vegyen. Úgyhogy majd lesz valahogy.