Renée Fleming először volt vendége a Magyar Állami Operaháznak, azonban teljes operaelőadás helyett sajnos "csak" egy koncerten élvezhettük az amerikai énekesnő művészetét. Fleminget korunk egyik legnagyobb lírai szoprán előadójának tartja a nemzetközi kritika, ennek tükrében tehát igen magas elvárásokkal kellett szembenéznie Budapesten is.
A koncertprogram már láttatni engedte, hogy az este során nem a hagyományos értelemben vett díva produkcióját fogjuk látni, hanem egyfajta ízelítő kapunk korunk egyik legintelligensebb hangjából. Az énekesnő Richard Strauss négy dalával kezdte műsorát, és már az első elénekelt hangokkal nyilvánvalóvá tette, miért említik a legnagyobbak közt. A voce ennek a négy rövid dalnak a középregiszterében kellő melegséggel, de mégis ártatlan naivitással rendelkezett. A magas hangok kicsit kevésbé voltak maguktól értetődők, de szintén hihetetlen biztonsággal szólaltak meg. Ami pedig a mély regisztert illeti, itt is kellő erővel, ám mégis líraian szólt Fleming hangja. Senki ne gondoljon azonban egy átütő erejű szopránra – a hang messze csengő, sok felhanggal rendelkező, de közel sem kirobbanó volumenű. Ami persze nem feltétlen hátrány: Fleming alkalmasint tudta, hogy ekkora hangerő tökéletesen elég lesz ezen a színpadon.
Strauss után Massenet két operájából, a Kleopátrából, illetve a Thaisból hangzott el egy-egy ária, szintén tökéletes biztonsággal. Strauss introvertált, lírai műve után a francia nagyoperai stílust is magabiztos arányérzékkel, az esetleges nehézségeket fölényes énekkultúrával abszolválta Fleming. Sajnos azonban kijelenthetjük, hogy a közönség nem erre a műsorra vágyott igazán – a koncert első fele az előre prognosztizálható sikerrel ért véget, ám a publikum elsősorban a névnek szóló tisztelettel adózott a műésznő produkciója előtt.
A szünet után népszerűbb művek következtek, elsőnek Dvořák Ruszalka című operájából a címszereplő áriája. Flemingnek ez az egyik védjegye, megindító, és – mondani sem kell – technikailag tökéletes, ám mégis az ária szolgálatában álló énekesi teljesítmény volt valószínűleg az este csúcspontja. Az énekesnő tolmácsolásában ez az olasz operákhoz szokott fül számára vonzóan egzotikus szám egyszerre vált Fleming képességeinek egyfajta kvintesszenciájává, illetve a vokális eszközökkel elért teljes művészi átlényegülés iskolapéldájává. Sebészi pontosságú intonáció, minden regiszterben bombabiztos hang, az ária technikai problémáit semmissé tevő éneklés. Ebben az áriában valóban minden idők egyik legnagyobb énekesnőjét hallhattuk.
Sajnos ez a felvillanás egyszeri alkalom volt az este során, a második rész Bohémélet, Leoncavallo Bohémek, Lehár A víg özvegy, illetve a kevésbé ismert Riccardo Zandonai Conchita operájának áriái makulátlan precizitással szóltak, de ez nem tudta ellensúlyozni a zeneművek kevésbé kvalitásos voltát – pestiesen szólva "méltán elfeledettségük" okát (természetesen nem a Bohéméletre gondolok).
A kötelező ráadásból négyet is kaptunk: a West Side Story és Korngold Holt városának egy-egy részlete mellett elhangzott a Summertime, illetve Lauretta áriája a Gianni Schicchiből, mely az utólagos vélemények alapján igencsak megosztotta a közönséget. Sajnos az O mio babbino caro egy olyan sláger, mely kontextusából kivéve egész más jelentéssel bír; egy ilyen áriaest során inkább csak Puccini műészetének áradó szépsége bontakozik ki hallgatása során, és elvész Lauretta mindent elsöprő szerelme, illetve apjához intézett könyörgésének megindító drámaisága. Ennek tükrében Fleming produkciója ugyan nem ér fel mondjuk a fiatal Callas valóban megindítóan őszinte előadásával, de nem biztos, hogy a viszonyítási alap jelen helyzetben bármennyire is megállja a helyét (és most nem csak arra gondolok, hogy az elkövetkezendő években valószínűeg nem fog színpadra kerülni a Triptichon).
Az este egyetlen valóban méltatlan pontja a zenekar volt. Richard Strauss Intermezzo c. operájából hangzottak el zenekari részletek az áriák közt. A megvalósítás, a zenekari hangzás, a dinamika, a szólamok homogenitása ezen az estén sajnos egy amatőr együttes szintjét idézte, kár is több szót pazarolni rá.
Fleming elképesztően kifinomult, a végletekig tökéletesített technikája képessé teszi a hangfajához illő gyakorlatilag bármely szerep kiváló eléneklésére. A perfekcionista technikai megvalósítás szerencsére találkozik az istenadta tehetséggel is, e két tulajdonsága által lett világhíres. Ezen az estén bizonyította, hogy méltó a hírnevére.
Ellenben sajnálatos módon végig távol tartotta magát bármi olyan stiláris megoldástól, ami a legkisebb mértékben is megosztó lehetett volna, avagy nem illik teljes mértékig a zenei környezetbe. Ez természetesen nem negatívum, azonban a közönség nagyon vágyott volna egy olyan énekes produkcióra, amely túllép a "dokumentarista" felfogáson, és valami olyat ad, ami az itthoni operaszínpadról fájóan hiányzik manapság: a kicsit talán öncélú, mégis a közönséghez szóló drámai túlzások, operai modorosságok művészetileg igényes megvalósítása, melyre Fleming minden további nélkül képes lett volna.
Közreműködött a Magyar Állami Operaház zenekara
Karmester: Kristjan Jarvi
I. rész
1. Richard Strauss | Intermezzo, Op.72: Träumerei am Kamin
2. Richard Strauss | Zenekari dalok
Ständchen, Op. 17, no. 2
Traum durch die Dämmerung, Op. 29, no. 1
Zueignung, Op. 10, no.1
3. Richard Strauss | Intermezzo, Op.72: Am Spieltisch
4. Jules Massenet | Kleopátra - Kleopátra áriája a III. felvonásból
J'ai versé le poison dans cette coupe d'or
5. Jules Massenet | Thais - Thais áriája a II. felvonásból
Dis moi, que je suis belle
II. rész
1. Richard Strauss | Intermezzo, Op.72: Fröhlicher Beschluss
2. Antonin Dvořák | Ruszalka - Ruszalka áriája az I. felvonásból
Měiču na nebi hlubokém
3. Lehár Ferenc | A víg özvegy - Vilja dal
4. Richard Strauss | Intermezzo, Op.72: Reisefieber und Walzerszene
5. Giacomo Puccini | Bohémélet - Mimi áriája a III. felvonásból
Donde lieta usci
6. Ruggero Leoncavallo | Bohémek - Musette áriája az I. felvonásból
Mimi Pinson, la biondinetta
7. Ruggero Leoncavallo | Bohémek - Mimi áriája az I. felvonásból
Musette svaria sulla bocca viva
8. Riccardo Zandonai | Conchita - Conchita áriája az I. felvonásból
Ier dalla fabbrica
(A képek csak illusztrációk.)