Gaetano Donizetti (1797-1848) a XIX. század kiváló operakomponistája, a bel canto korszakának egyik legkiemelkedőbb alkotója. A bel canto jelentése: szép ének. Ez a stílusirányzat a század közepének uralkodó irányzata volt Itáliában. Jellemzője az énekelt dallamok szépségére, virtuozitására törekvő komponálási mód. A bel canto operákban teljesedett ki az ária, mely az operán belüli zárt szám, ami a cselekményt megakasztván lehetőséget teremt az önálló, hangszerkíséretes szólóénekre. Donizetti áriái az operairodalom talán legcsillogóbb énekes számai, mai összeállításunkban a szopránhangra írt darabokból adunk közre egy kisebb válogatást. A bel canto női hőseinek igen nehéz dolga van, az eléneklendő anyag ugyanis igencsak próbára teszi az énekesek képességeit. Az un. koloratúr-szoprán hangfaj képviselője írta Donizetti legszebb és legtechnikásabb áriáit. A XX. század sok zseniális énekesnője lett világsztár az olasz komponista operái által. Álljon itt a mester legnagyobb tolmácsolóinak elődásában néhány igazán szép ária.
A Lammermoori Lucia híres őrülési jelenete valószínűeg az egyik legnehezebb és legragyogóbb Donizetti szoprán-ária. Az ausztrál Joan Sutherland az előző század egyik legnagyszerűb bel canto énekese volt, szinte végtelen magas regiszterrel, pompás koloratúr- és légzéstechnikával.
(folytatódik a második videón)
Donizetti Don Pasquale című vígoperájából sokan csak a Hadaró-kettőst ismerik, de érdemes az egész műet meghallgatni, ugyanis szebbnél-szebb dallamok követik egymást benne. Norina áriáját Kalmár Magda, kiváló szopránunk énekli, rendkívül igényes énekkultúrájával és csengő magas hangjaival. A felvétel különlegessége, hogy magyar nyelvű, ezáltal jelentősen megkönnyítvén a befogadást.
A Szerelmi bájital slágerszámát, Nemorino Una furtiva lagrima kezdetű áriát mindenki ismeri, de hasonlóan Donizetti többi művéhez, ebben az operában is jócskán van még felfedezni való szépség. Adina áriáját a csúcsformában lévő, egészen éteri teljesítményt nyújtó Renata Scotto énekli anyanyelvén, csodálatosan biztos intonációval.
Donizetti sok történelmi témájú operát komponált, ezek közül azonban viszonylag kevés az igazán népszerű napjainkban. A Boleyn Anna sem tartozik az igazán gyakran játszott Donizetti művek közé, de szerencsére manapság újra egyre népszerűbé kezd válni az operakedvelő körökben. A címszereplő áriáját napjaink egyik legnagyobb csillaga, az orosz Anna Nyetrebko énekli.
A francia megrendelésre készült Ezred lánya elsősorban kilenc magas cét tartalmazó tenor-áriája miatt ismert. A mű más hangvételű, mint a legtöbb Donizetti opera, de természetesen ez is kiváló szórakozást nyújt. A főszereplő Marie áriáját az igen tehetséges francia Natalie Dessay énekli.