A38-tól a Zeneakadémiáig

Független és maximálisan szubjektív koncertbeszámolók, interjúk, miegymás. Néha egy-egy komolyzenei téma, mindez teljesen rendszertelenül. Ha két hónapig nincs egy poszt se, aztán egy héten belül jön kettő, ne lepődj meg, ez a blog így működik :)

Címkék

30y (5)
(1) a38 (6) abel label (2) acidbenci (1) ajánló (18) akvárium klub (2) alias (1) amen (1) amorf lovagok (1) amorf ördögök (1) amor ördögök (1) andfriends (1) anez (2) annabarbi (1) anselmo crew (1) audio-szelfi (1) aurevoir (1) az zenekar (1) a kutya vacsorája (8) babarci bulcsú (2) backpackers spring festival (1) bad religion (1) bajnoq (2) baksa soós attila (2) balaton (3) balaton és méhes marietta (1) baltazár színház (1) bánkitó (1) barba negra music club (1) bardo (1) bartók béla (1) beatles emlékest (1) behavazott plusz minusz (1) bélaműhely (2) belga (1) belvárosi betyárok (1) ben frost (1) bérczesi róbert (7) bever (1) billy idol (1) billy talent (1) biorobot (7) birkaember (1) black out (1) blahalouisiana (2) bob geldof (1) bogaras szuperegyüttes (1) bogoz (1) bohemian betyars (10) boogie mamma (7) bors (6) braindogs (2) brautigam gábor (1) bréma (1) bródy jános (1) budapesti fesztiválzenekar (2) cabaret (1) calcium (1) campus (1) cappuccino (1) carson coma (1) catsandox (1) charlie winston (1) che sudaka (1) circus hungaricus (1) code civil (1) colombre band (16) colorstar (1) col legno (1) compagnie malabar (2) concerto budapest (1) cowbox junkies (1) creep (1) crescendo (3) csaknekedkislány (1) csalamádé fesztivál (1) császári gergely (2) császári pillanatművek (1) csaszi (1) csaszi pillanatművek (1) cseh tamás emlékest (1) cserkúthy balázs (1) csibor (2) csizmazia zsolt (1) csókolom (1) czitrom ádám (1) dal (5) dalfutár (1) dalpremier (11) dánielfy gergő (1) darvas benedek (2) das lied von der erde (1) depeche mode (2) depresszió (1) derültégből (1) dévényi ádám és az átmeneti kabát (1) dióssy ákos (1) diszkrét báj (1) dózsa györgy (1) drastik putto (5) edda (1) efott (1) egyetlen hajléktalan (1) egyszer volt (1) ék (1) eklektika (1) elefánt (8) elevenkert (2) eleven hold (4) emléxel? (1) ep-premier (7) erik sumo band (6) erkel ferenc (1) esti kornél (2) európa kiadó (7) évforduló (2) ezer erdő (1) faith no more (1) fedélzetre (1) fekete jenő (2) fekete város (1) felső tízezer (3) feszteger (1) fesztivál (44) fezen (1) fishing on orfű (17) fleming (1) flogging molly (1) foo fighters (1) fran palermo (1) frenk (3) frozen steak (1) galapagos (1) gesztivál (1) geszti péter (1) giulia este otthon marad (1) giuseppe di stefano (1) gm49 (1) gödör (10) gödör kemping (1) gogol bordello (1) gombocz bence (1) goran bregovic (1) gorillaz sound system (1) grabanc (1) grammnyi lélek (1) grb (1) guns n roses (2) gustav mahler (1) gutting revue (2) gwar (1) gyík zenekar (12) halál orgazmus (6) hamburgerkovács (1) hang-art (1) hangácsi márton (3) hangmás (4) haydamaky (1) hetedik ég (3) hey honey (1) hiperkarma (20) hisztéria (1) hobo (5) hobo blues band (1) hóember (1) hurts (1) húsevő (1) ian siegal (2) illuzio (9) indigó utca (1) innergarden (4) inspector cluzo (1) interjú (96) interjú middlemist red (1) intim torna illegál (26) irie maffia (1) irie rocktrio (1) isten háta mögött (1) ivan & the parazol (1) jamie winchester (1) jimlemon (2) jóindulat (1) jónás vera experiment (1) judas priest (1) juhász tomi vaklárma (3) junkies (6) jurij (2) kafkaz (2) kákettők (2) kaláka (1) kalef (1) kamikaze scotsmen (1) kapolcs (3) kapunyió (1) kardos horváth jános (2) kasabian (1) kaukazus (4) kékszakállú herceg vára (1) kék nyúl hammond band (2) kelet nyugat (1) kéményseprők (1) kenedi (1) kerekdomb (2) kerekes band (1) kettős tamás (2) kettő kettő tánczenekar (1) kézi chopin (4) kickout (1) kilian (1) kiscsillag (9) kísérlet (1) kispál andrás (3) kispál és a borz (16) kiss llaci (2) kistehén (4) klippremier (18) kolorádó (2) kolozsvári magyar napok (1) költészet napja (1) komoly (11) koncert (52) kontraszt (1) kontrolaltr (4) kontrollzé (5) konyharegény (1) korai öröm (2) korinn (2) kórusok éjszakája (1) kosbor (1) kovács kati és a qualitons (2) kowalsky meg a vega (2) központ (1) központi hatalom (1) krea7ív (1) Kronoszinklasztikus Infundibulum (1) kubalibre (9) kultúrfürdő (1) kultur shock (1) kvíz (1) laár andrás (1) la fanfare en pétard (1) lemez (37) lemezpremeir (2) lemezpremiel (1) lemezpremier (16) leningrad (2) lennonádé (1) lensky mob (1) les hurlements d leo (1) le debout sur le zinc (1) ligeti gyuri álomgyára (1) lista (4) little g weevil (1) live large (1) lóci játszik (1) long play 33 1/3 (1) lovasi andrás (5) lyapis trubetskoy (1) madness (1) madrapur (1) magashegyi underground (7) magic mosquitoz (1) magyar alter mémek (2) magyar császári pillanatművek (1) magyar dal napja (1) magyar rádió szimfonik live (1) magzat (1) malacka és a tahó (2) malomfesztivál (1) malter ego (1) manökken proletarz (8) mantra porno (2) manu chao la ventura (1) marble mist (1) marge (1) maria callas (1) marlboro man (3) maróti dániel (1) maszkura (5) mavanama (1) melodisztik (1) menhely (1) menyhárt jenő (2) mesekaszinó (6) metropolita (1) mezítláb (1) mihalik ábel (3) millenáris (2) mindenkinek igaza van (1) mirtse kori (1) mocsok 1 kölykök (4) mono (1) monostorapáti (1) mörk (1) morrisons (1) motörhead (1) moto magamura (3) müller péter (1) müller péter sziámi (13) mulligan (3) mumford and sons (1) muse (1) művészetek palotája (8) művészetek völgye (9) muzsik és volkova (1) my bloody valentine (1) n&sk (1) negyvenkettő (1) nemereszt (4) nemes andrás (1) nemjuci (1) nesze zen (1) nevem senki (2) nick cave (1) nils (3) no seatbeltz (3) nunki bay starship (3) nyereményjáték (11) óbudai kulturális (1) omega (1) opera (8) ördögkatlan (1) óriás (2) örvényeshegy piknik (1) osonó poszáták (1) óvodakert (2) paganza (3) pajor tamás (1) palya bea (2) pál utcai fiúk (10) panírozott barikák (3) papp lászló sportaréna (1) parov stelar band (1) paso (2) penis attack (1) péterfy bori & love band (2) peter bjorn & john (1) péter dávid (1) peter ogi (2) petruska andrás (11) picsába az űrhajókkal (1) piramis (1) plastic heaven (1) platon karataev (2) pluto (13) podlovics péter (2) ponyvalegény (1) porondszínház (1) premier (2) presszó tangó libidó (5) psycho mutants (1) public image limited (1) püspöki péter (2) puszi (2) quimby (13) r33 (2) rackajam (2) ráday kupola (1) rájátszás (1) random trip (2) redred (1) red hot chili peppers (1) renée (1) révész sándor (3) riccardo chailly (1) ricsárdgír (4) rigoletto (1) ripoff raskolnikov (1) rocklitera (1) roots & routes (1) rotfront (2) rühös foxi (1) run over dogs (2) sajnarana (1) sajnosbatár (1) sajnos batár (1) scorpions (1) scout niblett (1) shima (1) shortbus circus (1) simple resistance (1) siniak (1) ska cubano (1) ska p (2) skyhős (1) soerii & poolek (3) sonar (1) spaceshit (1) staff benda bilili (2) stereomilk (4) stikli (1) stukker (2) sweet jane (1) sz4p (1) szabad az á (2) szabó balázs (1) szabó balázs bandája (8) szabó benedek és a galaxisok (4) szalonna és bandája (1) szeder (4) szegedi marci (1) szekeres andrás (4) szeparé (3) sziget (15) szilárd (2) szimpla kert (1) szívbemarkoló (1) tai chi teacher (12) takáts eszter (3) takáts eszter beat band (1) take it easy hospital (1) taliándörögd (5) tango with me (1) tankcsapda (1) taxi (1) therapy? (1) the arbat (1) the bits (1) the carbonfools (2) the gomb (1) the hives (1) the kilimanjaro darjkazz ensemble (1) the rolling stones (2) the stripped (1) the twist (1) tintás barnes (1) titanic filmfesztivál (1) tommy emmanuel (1) tom waits (1) törzs (3) tosca (1) tóth bálint (1) tövisházi ambrus (1) toy dolls (1) tükezoo (1) tündértantra (1) tű fokán (3) tv manci (2) ubikfarm (3) újrh (1) üllői úti fuck (1) umami fétis (2) uriah heep (1) űrlénykirály (2) utcazenész (2) vadszamarak (1) váray lászló (4) varga livius (1) vasárnapi gyerekek (3) velőrózsák (2) velőrózsák zenekar (6) verdi (1) verőköltő (3) veszprémi utcazene (2) vhk (1) világveleje (3) világveleje nyár (2) virtuózok (1) vodku (1) volt (4) wakachuka (7) wasabi kht (1) yellow spots (7) zaják és társa (3) zakopower (1) zarathustra (1) zeneakadémia (1) zeropozitive (1) zoo (1) zselenszky (7) Címkefelhő

Riccardo Chailly és a lipcsei Gewandhaus zenekara – MüPa, május 18.

2012.05.23. 14:15 - L. D.

Címkék: komoly művészetek palotája riccardo chailly

David O' Riordan beszámolója.

The appearance of world-renowned Italian baton-dangler, Riccardo Chailly, helming the Leipzig Gewandhaus Orchestra, at the National Concert Hall in Budapest last Friday, has been one of the more vigorously trumpeted events of the concert season, with Chailly's strangely evocative bearded face – it reminds me, personally, of wooden panelling found on certain living room floors – looking down from many a billboard around the city. The versatile conductor – just as comfortable in bed with Beethoven and Mahler, as he is with Italian opera and 20th century atonal avant-garde – doubtless was a natural draw for the more tarty of Hungarian concertgoers, in attendance more due to the dazzle of his celebrity, than because of the pieces being performed.

The concert began with a performance of Shostakovich's first Violin Concerto. The work originates from around 1948, though its premiere was held back till 1955, presumably because Shostakovich feared that Stalin would use him as part of the ingredients in a savoury pie, if he ever heard it. (The late 40s were a time of particularly severe censorship in the Soviet Union, manifested in the Zhdanov Doctrine, attacking “formalism” in music.) For all the merits of the introspective first movement – with its delicious, otherworldly harp chord some ten minutes in – and the Disneyland-meets-Gone with the Wind derangement of the Scherzo – “Frankly, my dear, I don't give a rollercoaster mickey mouse...” – the centrepiece of the concerto is the third movement, the Passacaglia, one of the most achingly beautiful and melancholy pieces in Shostakovich's entire oeuvre. This is presumably also Chailly's view, for the movement was preceded by a protracted, solemn pause, either because he genuinely had to prepare himself emotionally, or merely because he thought this would achieve pathos for the audience. What followed was not bathetic – there was no post-pathos bathos – but the tempo, nevertheless, did seem a little rushed. However, the soloist, Leonadisz Kavalosz, came into his own during the lengthy Cadenza, showing no timidity in the more percussive, abrasive passages, each slash of the violin bow bringing to mind the horror of a cancer-ridden pregnant widow in Siberia, about to give birth to a baby with a wolf's mouth. This segued exhilaratingly into the finale, with the orchestra's sudden return, led by an unhinged xylophone riff, evoking an image of Stalin gaily and boisterously dancing with a cute pig-tailed school girl in a shed, during which he absent-mindedly knocks over a snuff box.

One feature of the National Concert Hall is the availability of boiled sweets outside the hall, both before the concert and during the interval. This led, on this night, to a not especially exciting but nonetheless noteworthy incident during the main event, a performance of Brahms' third symphony. During the third movement, an elegantly-dressed – but perhaps philistine? – woman was unwrapping one of the sweets – an invariably loud and somewhat protracted procedure – causing a long-haired, bearded middle-aged man, sitting in the row ahead of her, to look back indignantly, and make various facial expressions and hand gestures, conveying that she ought to stop this right now. As it happens, Brahms' third symphony – at least for me – generally maintains a tone of genteel quiescence, with the third movement possessing an ever slightly greater hint of dread than the rest of it. As such, it served as a perfect complement to the low-level boiled sweet conflict. No such congruity between music and audience atmosphere was achieved during the Shostakovich performance, which is fortunate, for that would have required the butchery of an untold number of innocents.

The symphony itself is a work I find pleasant but not greatly engaging – thus, I wasn't especially pedantic about Chailly's treatment of it. As stated, however, the symphony does have an appealing pastoral calm to it, allowing one to daydream, during a given performance, about buttered scones and cardigans, and kindly grandmothers, and potted plants on delightful sunny spring afternoons; and the aforementioned kindly grandmothers smiling at children playing in a beautiful park, in which there is a deeply aesthetically-pleasing fountain; and young pretty girls in frilly dresses using foul language, thus signifying the collapse of society, also exemplified by declining church attendance. Insofar as I was able to envision at least a portion of the above, Chailly's performance was a success.

Come the time of the encore, I was half-heartedly hoping that Chailly might give us, say, the entirety of Mahler 9, just for fun, but alas that didn't happen. Instead, it was Brahms' more modest Academic Festival Overture. When it ended, keeping in mind Chailly's reputation for introversion, I didn't see much point in forcing my way in backstage, and persuading him to join me for a few pear palinkas, in a dive bar near Blaha Lujza ter. Nevertheless, I can still cling to the dream that future circumstances will enable this to happen.

 

 

2012. május 18.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sosztakovics: I. (a-moll) hegedűverseny, op. 77

Brahms: III. (F-dúr) szimfónia, op. 90

Közreműködik: Leonidasz Kavakosz – hegedű 

 

(A képek illusztrációk.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ldkritika.blog.hu/api/trackback/id/tr234537504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.