Újabb felvonásához érkezett a listás sorozat, ezúttal egy talán kevésbé egyértelmű téma, a járművek kerülnek terítékre. Bár ez elsőre nem tűnhet olyan érdekfeszítőnek, mint az eddigiek, személyes véleményem szerint a zenei felhozatal az eddigi legerősebb, így már csak ezért is érdemes végighallgatni. Először csak tömegközlekedési eszközökben gondolkodtam, de végül néhány autós témájú dalt is beválogattam. Ha valamelyik lejátszó nem töltődne be, frissítsetek!
Magashegyi Underground – Metróhuzat
Viszonylag új szám, nagyjából tavaly ilyenkor született meg, az Ezer Erdő nagylemez dalai közül utolsóként. Szövegét a zenekar repertoárjának nagy részéhez hasonlóan Tariska Szabolcs írta, aki olykor az élő előadásból is kiveszi a részét. A dal év elején bekerült az MR2 Petőfi rotációjába, ennek köszönhetően valódi közönségkedvenccé vált, nem múlhat el koncert nélküle.
Pál Utcai Fiúk – Bogár
A Legelő elnevezésű legutóbbi lemez dala, címe is azért lett ez – a Volkswagen bogárra utalva –, hogy illeszkedjen az állatos koncepcióba. Valójában egy tipikus Bonnie és Clyde-sztorit dolgoz fel, annak minden kellékével (bankrablás, menekülés, szerelem, stb.) együtt. Érdekesség, hogy a refrén instrumentális, szöveg helyett egy trombitaszóló ismétlődik.
Bors – Úton
A veszprémi Bors egyike azon zenekaroknak, akik maguktól kerestek meg engem, be is válogattam őket a feltörekvő csapatokat ajánló első cikkembe. Ez a daluk egy vonaton játszódik, de nem szó szerinti, hanem átvitt értelemben szól utazásról. Szeretném elkerülni a szájbarágást, így többet nem is írok – hallgassátok meg, szöveg és hangszerelés szempontjából egyaránt remek darab.
Kowalsky meg a Vega – Aszfalt és fehér csík
A 2003-ban megjelent első albumon szerepel ez a szám, amely az előzőhöz hasonlóan szintén metaforákkal operál („az élet az út és a tested az autó”). Régebben állandó eleme volt a koncertműsornak, de manapság is gyakran előfordul, sőt az ősszel esedékes best of lemezre is beszavazták a rajongók.
Intim Torna Illegál – Nézz rám a buszon
Már a tavaly januári első fellépésen is elhangzott, bár szövege azóta módosult néhány helyen. A hozzá tartozó tapsolásos koreográfiával együtt a koncertek elmaradhatatlan része. Mostanában az akusztikus helyett inkább elektromos gitárral játsszák, ettől talán még lendületesebbé vált.
Hiperkarma – Dob+basszus
Egy klasszikus az első lemezről, a Zöldpardon mellett talán a zenekar legnagyobb slágere. Ismertségét az is jelentősen növelte, hogy főcímzenéje és névadója lett Lévai Balázs könnyűzenei háttérműsorának, mely évekig sikerrel futott a közszolgálati televízióban. Jelenleg is több elkészült rész vár még leadásra, ezek sorsa azonban kérdéses.
Calcium – Sakál a metrón
A Calcium gyakorlatilag egy pszeudo-zenekar, amely sosem koncertezett, mindössze négy számot készített el és tett elérhetővé az interneten. Igaz, Puller István frontember utóbb összehozott egy valódi együttest is Otthon Áruház néven (ők vannak a képen), melynek repertoárjában ezek a dalok is szerepelnek, de mostanában ez sem túl aktív. A Sakál a metrón című sláger rövid jellemzése egyenesen az előadótól: „A dal keletkezése óta a dalszöveg számos zavaros interpretációja látott napvilágot a szaksajtóban, valójában azonban egy buddhista koan parafrázisa, melynek lényege, hogy ha a sakál lemegy a metróba, rövid ott-tartózkodás után feltétlenül kijön belőle. A korábbi, kissé punkos megközelítéssel éles ellentétben álló, kongákkal és trombitával dúsított fiesta-feeling természetesen még ezt a vékony értelmezési réteget is totálisan megközelíthetetlenné teszi – de erre a kérdésre talán majd Shakira Whenever, wherever című világsikerének irodalomkritikai mélyanalízise után térjünk vissza.” Több magyarázatra nincs is szükség.
Kispál és a Borz – A következő buszon
Az Ágy, asztal, tévé lemezen jött ki ez a szám. Érdekessége, hogy az 1996-os Nagycirkusz-beli koncerten – amely egyébként az első „csendesülős” fellépés volt, bár ezt a jelzőt csak később kapta meg – Kiss Tibor énekelte vendégként, sőt ezt követően is többször előadták közösen. Itt is ez a verzió szerepel, érdemes megfigyelni Tibi énekstílusát, ma már valahogy nincs meg benne ez a különleges szín.
Yellow Spots – Emberevő Cadillac és Vadatnyelő Zaporozsec
Annyira új szám, hogy még nincs is belőle stúdióváltozat, rögzítését nyár végére tervezik. Ez itt egy koncertfelvétel az idei Pannónia fesztiválról, ám kimondottan jó minőségű. Hamisítatlan Yellow Spots-szerzemény, abszurd humorral és morbid elemekkel, zeneileg pedig a szokásos swinges hatások jellemzik. Jelentős szerepet kapnak benne a női vokalisták, egy egész versszak jut nekik.
Boogie Mamma – Négyes-hatos
A Kettes metró című utolsó albumról való. A ska-gyökerektől elég messze szakadt benne a zenekar, inkább punkos lendület jellemzi, fúvósok is csak a szám végén jutnak hangsúlyosabb szerephez.
(A képek nagyrészt illusztrációk – Yellow Spots fotó: Kékes Szaffi, PUF fotó: Béky Zoltán)